Sekularisme dalam Pemikiran Islam: Pengertian, Sejarah, dan Kesan
13 Pages3126 Words334 Views
Added on 2021-06-08
About This Document
Artikel ini membahas pengertian, sejarah, dan kesan fahaman sekularisme dalam pemikiran Islam. Dalam kajian literatur, dijelaskan pandangan tokoh Islam dan Barat terhadap sekularisme.
Sekularisme dalam Pemikiran Islam: Pengertian, Sejarah, dan Kesan
2.0OBJEKTIF KAJIANTerdapat ibeberapa iobjektif iatau itujuan ilaporan iyang idiketengahkan iuntukidinyatakan iatau idisebarkan idi ikalangan ipembaca. Iperkara iini idirasakaniperlu iuntuk:2.1Mengkaji fahaman sekularisme.Menjelaskan ikepada imasyarakattentang maksud fahaman isekularismesupayadapat idifahami isecara ilebih imendalam idan imemberi iamarantentangbahayanya iidealogi idan ipengamalannya idalam ikehidupanmanusiaterutamanya idari iaspek iserangan ipemikiran iyang imeliputipengamalandalam ilapangan iagama ikhasnya idan idalam iaspek politik,ekonomi, pendidikan dan perundangan.2.2Mengkaji sejarah sekularisme.Memberi ipendedahan ibahawa iwujudnyafahaman sekularisme idi idalamperadabanmanusia. iIa ijuga iuntuk imenyedar idan imemberi ipengajarankepada iumatislam idengan ilebihlanjut itentang ipelbagai igerakanmusuh iislam yang cuba memporak perandakan kesatuan ummah yangada di kalangan umat islam.2.3Menganalisa kesan fahaman sekularisme dalam kehidupan.Mendedahkan ikepada imasyarakat ibahawa ikesan isekularisme ikepadamasyarakat iislamkhasnya sehingga iboleh imemesongkan iakidah iumatiislamsehingga imengakui iia iadalah iyang iterbaik iuntuk imencapaiikemajuanummah.
3.0KAJIAN LITERATURDr. Ugi Suharto mengatakan di dalam penulisan beliau yang diolah darihasil penulisan dua tokoh ilmuan islam iaitu Yusof al Qardawi danMuhammad Naquib al Attas bahawa istilah sekularisme diterjemahkan kedalam bahasa Arab sebagai 'ilmaniyyah, iaitu dari akar kata al-'ilm yangmenunjukkan sifat kepada ilmu. Pendapat al Attas pula menterjemahkanbahawa sekularisme ini sebagai 'almaniyyah yang berasal dari kata al-'alam(dunia). Perbezaan ini menunjukkan bahawa istilah sekularisme yang cubaditerjemahkan ke dalam bahasa Arab memang tiada pegangannya di dalamIslam.Pandangan Yusof al-Qardawi pula ialah iPengertian iisekularisme iilebih iisinonimiidengan iikonsep iialladiniyyah i(tidak iiada iiagama) iidan iial-dunyawiyyah i(duniaiitiada iihubungan iidengan iiagama). iSekularisme iibukan iisekadariimembelakangkan iiagama iitetapi iimenidakkan iagama iiterus iidan iikalau iiadapuniiadalah iihubungan iipertentangan. iiNamun, ibeliaumengakui iteori ikebebasaniberagama idi ibawah isekularisme iwalaupun itidak isesuaidengan iislam idan iislamitidak iakan imerasa ipuas idengan iakidah iyang idibataskanuntuk idiyakini.Pengasas Pusat Kajian Tinggi Islam, Sains dan Peradaban (CASIS),Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Wan Mohd Nor Wan Daudmenyatakan sekularisme menjadi antara fahaman yang sering disebut tetapikebanyakan umat Islam memahaminya dengan kefahaman yang sempit danmengelirukan. Ia iditakrif isebagai ipemisahan iantara iagama idengan ipolitikiatau ipembabitan imanusia idalam ibidang iyang idianggap isekular isepertiiekonomi idan isains. iBagaimanapun, isekularisme isebenarnya imelangkauiimakna iyang ilebih iluas ikerana igagasan ifalsafah iitu imemiliki ipandanganialam iyang imengeluarkan iatau imengasingkan imakna irohaniah idaripadaikesedaran imanusia idan ialam itabii.Menurut Harvey Cox, menegaskan bahawa gagasan pensekularandidukung oleh ajaran Bible. Menurut beliau, terdapat tiga komponen pentingdalam Bible yang menjadi kerangka asas pensekularan, iaitu ‘disenchantmentof nature’ yang merupakan pembebasan alam tabi`i atau dunia daripada nilai-nilai rohani dan agama, ‘desecralization of politics’, iaitu penyingkiran nilai-
nilai agama daripada politik yang memberi maksud manusia memilikikebebasan untuk melaksanakan tugas kepemimpinan tanpa pengesahankewibawaan yang berdasarkan sumber-sumber agama, dan ‘deconsecrationof values’ yang merupakan ipenafian itentang ikesucian idan isifat ikekal inilai-nilai idalam ikehidupan. iHal iini ipula ibermaksud iketiadaan inilai-nilai isuciidan iyang ikekal ipada isetiap imasa. iSebaliknya inilai-nilai itersebutisentiasa iakan iberhadapan idengan ipenyemakan isemula idan iperubahanimengikut izaman.Doktrin atau ideologi yang dibawa Cox ini disangkal keras ilmuwanterbilang Islam seperti Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas. Beliauimenegaskan ipensekularan iterhasil idaripada ikonflik ilama iantara iakalidengan iBible idalam ipandangan ihidup iorang ibarat. iBeliau ijugaimenekankan imakna iyang ibersifat irohani ibagi ialam idan iinsan. iInsanidianugerahi ikemuliaan itinggi idengan ipelantikannya isebagai ikhalifah iAllahibagi imenggunakan idan imemerintah ialam idengan iadil. iJusteru iinsanibertanggungjawab imemastikan ibahawa itindakannya itidak imendorongiberlakunya ikezaliman idan ikerosakan. iHal iini imenunjukkan ihubunganiyang ierat iantara iinsan idengan iPenciptanya. iPenyingkiran ataupengosongan yang dilakukan kebudayaan barat dan agama Kristian telahmenafikan sama sekali hubungan maknawinya dengan Tuhan. Keadaan iiniimenyebabkan imereka iterbelenggu ipada idunia ifizikal idan imenyangkalinilai-nilai iinsaniah iyang iselanjutnya imendorong isikap imempertuhankanimanusia idan imemanusiakan iTuhan. iLantas dengan peranan sebagai‘pencipta baharu’, mereka bukan sahaja menzalimi alam tetapi juga dirisendiri secara zahir dan batinnya.Sebaliknya, bagi pendapat Haji Mohammad Alami Musa "bahawafahaman ini disalahfaham tanggapan kerana fahaman sekularisme inimerupakan rekaan Barat untuk meracuni fikiran umat Islam sertamenghancurkan agama Islam. perkara ini jelas tidak benar. Fahamanisekularisme iyang itelah idiperkenalkan idi iEropah isemata-mata iuntukimenyelamatkan ibenua iitu idari ikehancuran iakibat ikonflik iagama iyangisengit idan ipertumpahan idarah iantara ikelompok iberagama. iIa itiadaikaitan idengan iagama iIslam imahupun ipenganutnya. iFahaman
End of preview
Want to access all the pages? Upload your documents or become a member.
Related Documents
Literature Review : Assignment Samplelg...
|22
|4843
|336
Cabaran Sains Dan Teknologi Moden ke Atas umat Islam PDFlg...
|30
|7618
|549
PERLINDUNGAN HAKI DAN DAMPAKNYA TERHADAPlg...
|10
|5494
|75
Implikasi Ideologi Liberalism dalam Pengurusan Pandemik Covid-19lg...