Implikasi Ideologi Liberalism dalam Pengurusan Pandemik Covid-19
20 Pages5046 Words89 Views
Added on 2021-07-28
About This Document
Kertas kerja ini membincangkan sejarah, ciri-ciri, dan tokoh ideologi liberalisme serta implikasi ideologi liberalisme dalam pengurusan Covid-19. Disediakan oleh pelajar Sarjana Muda Pengurusan Perpustakaan Sains Maklumat (Kepujian) di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Rembau, Negeri Sembilan.
Implikasi Ideologi Liberalism dalam Pengurusan Pandemik Covid-19
Added on 2021-07-28
ShareRelated Documents
FAKULTI PENGURUSAN MAKLUMAT
UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA (UITM) KAMPUS REMBAU, NEGERI SEMBILAN
SARJANA MUDA PENGURUSAN PERPUSTAKAAN SAINS MAKLUMAT (KEPUJIAN)
(IM244)
(CTU 552) FALSAFAH DAN ISU SEMASA
KERTAS KERJA : IMPLIKASI IDEOLOGI LIBERALISM DALAM PENGURUSAN
PANDEMIK COVID-19
DISEDIAKAN OLEH:
NAMA ID PELAJAR
NUR ‘ALIAH BINTI MOHD AZMINZUL 2020477652
NURAIN KHAIRUNNISA BINTI SABRINI 2020820024
KHAIRUNNISA BINTI MOHAMMAD RADZI 2020618476
NUR SHUHADAH BINTI SULAIMAN 2020862288
DISEDIAKAN UNTUK:
DR ADIBAH BINTI BAHORI
TARIKH:
18 DISEMBER 2020
i
ISI KANDUNGAN
TAJUK
M/S
ISI KANDUNGAN
i
PENGHARGAAN
ii
1.0 PENGENALAN
1.1 DEFINISI
1
1
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
2
3.0 KAJIAN LITERATUR
3.1 SEJARAH LIBERALISM
3.2 CIRI-CIRI IDEOLOGI LIBERALISM
3.3 TOKOH PENDOKONG LIBERALISM
2
2
3-4
4-6
4.0 MENGKAJI IMPLIKASI IDEOLOGI LIBERALISME
DALAM PENGURUSAN COVID-19.
7-12
5.0 CADANGAN
5.1 Pihak Kerajaan Memperketatkan Lagi Undang-
Undang yang Telah Ditetapkan Semasa Menghadapi
Pandemik Covid-19
5.2 5.2 Masyarakat Boleh Melakukan Aktiviti di
Rumah bagi Mengelakkan Keinginan untuk Keluar dari
Rumah
13
13
13
6.0 KESIMPULAN 14
7.0 RUJUKAN iii
8.0 LAMPIRAN iv
ISI KANDUNGAN
TAJUK
M/S
ISI KANDUNGAN
i
PENGHARGAAN
ii
1.0 PENGENALAN
1.1 DEFINISI
1
1
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
2
3.0 KAJIAN LITERATUR
3.1 SEJARAH LIBERALISM
3.2 CIRI-CIRI IDEOLOGI LIBERALISM
3.3 TOKOH PENDOKONG LIBERALISM
2
2
3-4
4-6
4.0 MENGKAJI IMPLIKASI IDEOLOGI LIBERALISME
DALAM PENGURUSAN COVID-19.
7-12
5.0 CADANGAN
5.1 Pihak Kerajaan Memperketatkan Lagi Undang-
Undang yang Telah Ditetapkan Semasa Menghadapi
Pandemik Covid-19
5.2 5.2 Masyarakat Boleh Melakukan Aktiviti di
Rumah bagi Mengelakkan Keinginan untuk Keluar dari
Rumah
13
13
13
6.0 KESIMPULAN 14
7.0 RUJUKAN iii
8.0 LAMPIRAN iv
ii
PENGHARGAAN
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi
Allah tuhan semesta alam, penguasa apa yang ada di langit dan di bumi serta seluruh
isinya. Selawat dan salam ke atas Rasulullah SAW serta kaum kerabatnya dan juga para
sahabat yang setia di sisi Baginda sehingga ke akhir hayat menyebarkan dakwah Islam ke
seantero dunia. Syukur Alhamdulillah kepada Allah S.W.T kerana dengan berkat dan
keizinan dari-Nya, maka pengkaji telah dapat menyiapkan tugasan kertas kerja ini dengan
jayanya. Insyaallah, tugasan kertas kerja ini akan memberikan banyak manfaat kepada
pengkaji dari segi pengetahuan dan pengalaman semasa membuat kajian dan pada masa
hadapan.
Setinggi-tinggi ucapan terima kasih diucapkan kepada ayahanda dan bonda yang
membesarkan diri ini dengan sabar dan tabah. Mereka banyak memberikan sokongan
moral, kewangan dan juga menyumbangkan buah fikiran bagi melancarkan lagi proses
pembikinan tugasan ini. Tanpa sokongan mereka mungkin pengkaji tidak dapat menyiapkan
kertas kerja ini dengan jayanya dalam tempoh yang telah ditetapkan.
Dalam usaha menjayakan kertas kerja ini, pengkaji ingin mengucapkan jutaan
terima kasih kepada Dr Adibah Binti Bahori selaku pensyarah bagi subjek Falsafah dan Isu
Semasa di Universiti Teknologi Mara (UITM) Kampus Rembau, Negeri Sembilan. Beliau
telah banyak mengorbankan masa dalam memberi bimbingan dan tunjuk ajar yang
menyeluruh mengikut kriteria yang ditetapkan. Seterusnya, pengkaji juga ingin berterima
kasih kepada semua pensyarah yang telah memberi tunjuk ajar, nasihat dan galakan
kepada pengkaji sepanjang penghasilan tugasan ini dijalankan.
Tidak lupa juga penghargaan kepada rakan-rakan seperjuangan yang lain atas
kesudian membantu dan segala nasihat yang diberikan. Sekali lagi, pengkaji ingin
merafa’kan kesyukuran kepada Allah. Tanpa izin-Nya, tidaklah pengkaji mampu
menyempurnakan segala urusan di muka bumi ini. Akhir kata, setinggi-tinggi penghargaan
diucapkan kepada semua pihak yang bertungkus lumus menyumbangkan idea dan tenaga
secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan kertas kerja ini.
Sekian.
PENGHARGAAN
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi
Allah tuhan semesta alam, penguasa apa yang ada di langit dan di bumi serta seluruh
isinya. Selawat dan salam ke atas Rasulullah SAW serta kaum kerabatnya dan juga para
sahabat yang setia di sisi Baginda sehingga ke akhir hayat menyebarkan dakwah Islam ke
seantero dunia. Syukur Alhamdulillah kepada Allah S.W.T kerana dengan berkat dan
keizinan dari-Nya, maka pengkaji telah dapat menyiapkan tugasan kertas kerja ini dengan
jayanya. Insyaallah, tugasan kertas kerja ini akan memberikan banyak manfaat kepada
pengkaji dari segi pengetahuan dan pengalaman semasa membuat kajian dan pada masa
hadapan.
Setinggi-tinggi ucapan terima kasih diucapkan kepada ayahanda dan bonda yang
membesarkan diri ini dengan sabar dan tabah. Mereka banyak memberikan sokongan
moral, kewangan dan juga menyumbangkan buah fikiran bagi melancarkan lagi proses
pembikinan tugasan ini. Tanpa sokongan mereka mungkin pengkaji tidak dapat menyiapkan
kertas kerja ini dengan jayanya dalam tempoh yang telah ditetapkan.
Dalam usaha menjayakan kertas kerja ini, pengkaji ingin mengucapkan jutaan
terima kasih kepada Dr Adibah Binti Bahori selaku pensyarah bagi subjek Falsafah dan Isu
Semasa di Universiti Teknologi Mara (UITM) Kampus Rembau, Negeri Sembilan. Beliau
telah banyak mengorbankan masa dalam memberi bimbingan dan tunjuk ajar yang
menyeluruh mengikut kriteria yang ditetapkan. Seterusnya, pengkaji juga ingin berterima
kasih kepada semua pensyarah yang telah memberi tunjuk ajar, nasihat dan galakan
kepada pengkaji sepanjang penghasilan tugasan ini dijalankan.
Tidak lupa juga penghargaan kepada rakan-rakan seperjuangan yang lain atas
kesudian membantu dan segala nasihat yang diberikan. Sekali lagi, pengkaji ingin
merafa’kan kesyukuran kepada Allah. Tanpa izin-Nya, tidaklah pengkaji mampu
menyempurnakan segala urusan di muka bumi ini. Akhir kata, setinggi-tinggi penghargaan
diucapkan kepada semua pihak yang bertungkus lumus menyumbangkan idea dan tenaga
secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan kertas kerja ini.
Sekian.
1
1.0 PENGENALAN
1.1 DEFINISI
Liberalisme adalah ledakan pemikiran liberal, mampu pelbagai aspek dari aspek
ekonomi, sosial, agama dan budaya politik tamadun. Pandangan, gerakan dan mazhab
liberalis yang berbeza. Penjelasannya adalah bahawa liberalisme pasar telah diperdebatkan
secara berlebihan dan cukup lama untuk ditelusuri. Terdapat pelbagai makna. Konsep
liberalisme menurut Ensiklopedia Britannica adalah falsafah hidup yang mengutamakan
kebebasan bersuara sebagai objektif utamanya. Falsafah seperti itu akan membantu orang
membebaskan diri dari pelbagai cabaran rohani dan penegasan ilahi mengenai kehidupan
semua manusia. (Terence Ball Harry K. Girvetz Kenneth Minogue Richard Dagger, 2017).
Antara lain menurut R.G. Collingwood, liberalisme adalah kebebasan manusia untuk
bertindak tanpa paksaan, “liberalism begins with the recognition that men, do whatwe will,
are free; that a man’s acts are his own, spring from his own personality, and cannot be
coerced”. Bagi Leo Strauss pula liberalisme adalah hak kudus manusia untuk mengkritik
kerajaan, “the sacred right of everyone to criticize the government”. Dalam Mausu'ah el-
Murid al-Arabiyah (1981), liberalisme sementara itu adalah ideologi politik yang, seperti pada
awal abad ke-19 di Eropah, memperjuangkan kebebasan warganegara. Pada masa itu,
kebijakan itu lebih diarahkan pada kepercayaan dan pemerintahan. Idea liberal berdasarkan
kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka edisi keempat (2007) kemungkinan besar menentang
hak istimewa pemerintah bangsawan dan demokratik. Pada dasarnya, dalam agama
Kristian, liberalisme bertujuan membentuk perspektif baru. Pada mulanya corak pemikiran
ini dikembangkan untuk mengatasi perselisihan gereja. Tetapi pendekatan ini akhirnya
membawa kepada kekacauan antara keyakinan Kristian dan intelektual (Abdul Aziz
MustafaKamal, 2010). Demokrasi atau idea kebebasan kadang-kadang berlaku untuk istilah
liberal. Istilah liberal (John Locke 1667) merujuk kepada perjuangan untuk kebebasan dari
sudut hak sivil. Tempoh liberal untuk pertempuran hak asasi manusia sesuai dengan (John
Locke 1667) adalah masa kebebasan. Hak peribadi yang identik dengan kehidupan,
termasuk kebebasan seksual, kebebasan beragama, kebebasan memilih, dan perlindungan
dari campur tangan negara, dibezakan secara bebas dari hak peribadi John Stuart Mill
(1869).
1.0 PENGENALAN
1.1 DEFINISI
Liberalisme adalah ledakan pemikiran liberal, mampu pelbagai aspek dari aspek
ekonomi, sosial, agama dan budaya politik tamadun. Pandangan, gerakan dan mazhab
liberalis yang berbeza. Penjelasannya adalah bahawa liberalisme pasar telah diperdebatkan
secara berlebihan dan cukup lama untuk ditelusuri. Terdapat pelbagai makna. Konsep
liberalisme menurut Ensiklopedia Britannica adalah falsafah hidup yang mengutamakan
kebebasan bersuara sebagai objektif utamanya. Falsafah seperti itu akan membantu orang
membebaskan diri dari pelbagai cabaran rohani dan penegasan ilahi mengenai kehidupan
semua manusia. (Terence Ball Harry K. Girvetz Kenneth Minogue Richard Dagger, 2017).
Antara lain menurut R.G. Collingwood, liberalisme adalah kebebasan manusia untuk
bertindak tanpa paksaan, “liberalism begins with the recognition that men, do whatwe will,
are free; that a man’s acts are his own, spring from his own personality, and cannot be
coerced”. Bagi Leo Strauss pula liberalisme adalah hak kudus manusia untuk mengkritik
kerajaan, “the sacred right of everyone to criticize the government”. Dalam Mausu'ah el-
Murid al-Arabiyah (1981), liberalisme sementara itu adalah ideologi politik yang, seperti pada
awal abad ke-19 di Eropah, memperjuangkan kebebasan warganegara. Pada masa itu,
kebijakan itu lebih diarahkan pada kepercayaan dan pemerintahan. Idea liberal berdasarkan
kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka edisi keempat (2007) kemungkinan besar menentang
hak istimewa pemerintah bangsawan dan demokratik. Pada dasarnya, dalam agama
Kristian, liberalisme bertujuan membentuk perspektif baru. Pada mulanya corak pemikiran
ini dikembangkan untuk mengatasi perselisihan gereja. Tetapi pendekatan ini akhirnya
membawa kepada kekacauan antara keyakinan Kristian dan intelektual (Abdul Aziz
MustafaKamal, 2010). Demokrasi atau idea kebebasan kadang-kadang berlaku untuk istilah
liberal. Istilah liberal (John Locke 1667) merujuk kepada perjuangan untuk kebebasan dari
sudut hak sivil. Tempoh liberal untuk pertempuran hak asasi manusia sesuai dengan (John
Locke 1667) adalah masa kebebasan. Hak peribadi yang identik dengan kehidupan,
termasuk kebebasan seksual, kebebasan beragama, kebebasan memilih, dan perlindungan
dari campur tangan negara, dibezakan secara bebas dari hak peribadi John Stuart Mill
(1869).
End of preview
Want to access all the pages? Upload your documents or become a member.
Related Documents
Assignment CTU 231: Kursus Islamic Thought and Civilizationlg...
|18
|4886
|613
Guna Tenaga Buruh Di Malaysia Mengikut Sektor Ekonomi Dari Tahun 2002 Hingga Tahun 2012lg...
|32
|4910
|94
Literature Review : Assignment Samplelg...
|22
|4843
|336
CTU 265 Analisa Ayat - Assignmentlg...
|9
|3728
|309
Analysis of Ayat on Akhlak in Islamlg...
|15
|2611
|60
Pada era globalisasi ini in Englishlg...
|15
|2611
|510