logo

Literature Review : Assignment Sample

22 Pages4843 Words336 Views
   

Added on  2021-07-02

Literature Review : Assignment Sample

   Added on 2021-07-02

ShareRelated Documents
October 19, 20161FAKULTI PENGURUSAN PERNIAGAANUNIVERSITI TEKNOLOGI MARASHAH ALAM, SELANGOR2016MASYARAKAT DAN BUDAYA DALAM TAMADUN CHINASA’ADAH BINTI MOHD AMIN HELMINo pelajar
Literature  Review  :  Assignment Sample_1
October 19, 20162MASYARAKAT DAN BUDAYA DALAM TAMADUN CHINACTU551(Islam and Asian civilization)Nama Pensyarah : Puan Hanifah Binti Musa Fathullah HarunNama Pelajar : Sa’adah Binti Mohd Amin HelmiPenilaian Markah :Pengenalan / Pendahuluan/1Isi + Huraian/8Cadangan / Kesimpulan/2Rujukan/2Etika / Moral/2
Literature  Review  :  Assignment Sample_2
October 19, 20163ISI KANDUNGANHalaman juduliIsi kandunganii-iiiPerakuan Keaslian PenulisanivPenghargaanv AbstrakviBAB 1: PENDAHULUAN1.1Latar Belakang Kajian11.2Permasalahan Kajian11.3Objektif Kajian21.4Persoalan Kajian21.5Skop Kajian21.6Kepentingan Kajian31.7Sistematika Kajian3BAB 2: TINJAUAN LITERATUR (LITERATURE REVIEW)2.1Sorotan dari aspek konsep dan teori42.2Sorotan penulisan dan kajian di Malaysia52.3Sorotan penulisan dan kajian dari perspektif Islam6BAB 3 : METODOLOGI KAJIAN3.1Reka Bentuk Kajian83.2 Metode Pengumpulan Data93.3Metode Penganalisaan Data10
Literature  Review  :  Assignment Sample_3
October 19, 20164BAB 4: SISTEM KEKELUARGAAN4.1 Definisi11-124.1.1Upacara Perkahwinan13-144.1.2Upacara Kematian4.1.3PestaBAB 6: PENUTUP6.1 Kesimpulan296.2 Saranan30BIBLIOGRAFIPERAKUAN KEASLIAN PENULISAN
Literature  Review  :  Assignment Sample_4
October 19, 20165Saya akui karya ini adalah hasil kerja kami sendiri kecuali nukilan dan ringkasan yang tiap-tiap satunya telah kami jelaskan sumbernya...........................................SA’ADAH BINTI MOHD AMIN HELMINo. Matrik:Disemak oleh:..........................................HANIFAH MUSA FATHULLAH HARUNPENSYARAH AKADEMI PENGAJIAN ISLAM KONTEMPORARIPENDAHULUAN
Literature  Review  :  Assignment Sample_5
October 19, 20166Istilah tamadun dalam bahasa melayu diambil dari bahasa arab ‘tamaddun’ manakala darisegi etimologinya berasal daripada perkataan ‘maddana’ yang bermaksud memperhaluskan budipekerti atau memperelokkan tingkah laku dan membuka bandar atau kota. Istilah ‘maddana’berkaitan dengan diri dan tindakan manusia iaitu dengan tempat tinggal, budi pekerti dan akhlakmanusia. Istilah bahasa arab untuk kota atau bandar ialah ‘madina’ dan madani yang merujukkepada kehidupan manusia di kota dan di Bandar yang makmur, beradab dan maju. Menurut SyedMuhammad Naquib Al-attas, Istilah ‘madina’ dan ‘maddana’ berasal daripada istilah ‘din’ yangbermaksud agama. Oleh itu, dari aspek etimologi asas tamadun ialah agama, iaitu dari agamalahirnya tamadun manusia (Ratna Roshida Ab Razak dan kawan-kawan, 2009, hal 1).Dalam bahasa Inggeris pula perkataan tamadun ialah ‘civilisation’ yang diambil dariperkataan bahasa Latin ‘civilis’ yang membawa maksud penghuni kota atau Bandar. Perkataan‘civilisation’ juga sama seperti dengan ‘tamaddun’ bahasa arab yang merujuk kepada budi pekertimanusia yang beradab dan bersopan. Dalam bahasa arab perkataan ‘tamaddun’ dan dalam bahasaInggeris ‘civilisation’. Kehidupan dan kesopanan menjadi lambang dan sebagai petanda utamakepada tamadun. (Ratna Roshida Ab Razak dan kawan-kawan, 2009, hal 1 - 2).Terdapat beberapa takrifan bagi tamadun dari beberapa orang tokoh sarjana. Ibn Khaldunmerupakan salah seorang tokoh pemikir islam yang telah mengkaji tentang masyarakat manusia.Beliau telah menggunakan istilah ‘hadara’ yang membawa maksud tamadun, mentakrifkannyasebagai sebuah kehidupan yang beradab, bersifat halus, berbudi bahasa serta makmur dan majudalam pencapaian kebendaan dan material. Albert Schweitzer dan philanthropist Jerman pulamenyatakan tamadun merupakan keseluruhan kemajuan manusia dalam semua aspek pemikirandan tindakan ke arah kesempurnaan. Edward L. Farmer ialah seorang sarjana dari barat pulamenyatakan tamadun adalah unit budaya yang besar, yang mengandungi norma-norma tradisi,institusi, sosial yang dikongsi bersama dan diwarisi dari generasi ke generasi. Manakala SamuelHutington, seorang sarjana barat dari Amerika telah mentakrifkan tamadun adalah pengumpulanbudaya manusia yang tertinggi dan memberi identiti budaya yang terluas kepada manusia (RatnaRoshida Ab Razak dan kawan-kawan, 2009, hal 2).BAB 2: TINJAUAN LITERATUR (LITERATURE REVIEW)
Literature  Review  :  Assignment Sample_6

End of preview

Want to access all the pages? Upload your documents or become a member.

Related Documents
Cabaran Sains Dan Teknologi Moden ke Atas umat Islam PDF
|30
|7618
|549

Sekularisme dalam Pemikiran Islam: Pengertian, Sejarah, dan Kesan
|13
|3126
|334

Analysis of Ayat on Akhlak in Islam
|15
|2611
|60

Pada era globalisasi ini in English
|15
|2611
|510

Implikasi Ideologi Liberalism dalam Pengurusan Pandemik Covid-19
|20
|5046
|89