Assignment CTU 231: Kursus Islamic Thought and Civilization
VerifiedAdded on 2021/06/05
|18
|4886
|613
AI Summary
Contribute Materials
Your contribution can guide someone’s learning journey. Share your
documents today.
ISI
KANDUNGAN
No Kandungan Muka Surat
1 Penghargaan 3
2 Pengenalan 4
3 Ulasan Kandungan Artikel 5 – 12
4 Pendapat 13 – 14
5 Cabaran dan Cadangan 15
1
KURSUS: ISLAMIC THOUGHT AND CIVILIZATION
KOD KURSUS: CTU 231
TAJUK: ULASAN ARTIKEL: PERAKAUNAN BAITUL MAL: PENGAJARAN DARI
TAMADUN AWAL ISLAM
KUMPULAN: AC 110 3B
No Nama Pelajar Nombor Matriks Pelajar
1 Alia Syakirah Binti Rumawi 2019212662
2 Alya Batrisyia Binti Mohamad Saif 2019264958
3 Izzah Yusra Binti Ismail 2019224216
4 Misya Najihah Mahmud 2019413132
5 Khairunnisa Bazilah Binti Saiful Rizam 2019251484
6 Nisrina Binti Mohamad Sabri 2019685172
7 Nurul Adha Binti Anuar 2019621562
KANDUNGAN
No Kandungan Muka Surat
1 Penghargaan 3
2 Pengenalan 4
3 Ulasan Kandungan Artikel 5 – 12
4 Pendapat 13 – 14
5 Cabaran dan Cadangan 15
1
KURSUS: ISLAMIC THOUGHT AND CIVILIZATION
KOD KURSUS: CTU 231
TAJUK: ULASAN ARTIKEL: PERAKAUNAN BAITUL MAL: PENGAJARAN DARI
TAMADUN AWAL ISLAM
KUMPULAN: AC 110 3B
No Nama Pelajar Nombor Matriks Pelajar
1 Alia Syakirah Binti Rumawi 2019212662
2 Alya Batrisyia Binti Mohamad Saif 2019264958
3 Izzah Yusra Binti Ismail 2019224216
4 Misya Najihah Mahmud 2019413132
5 Khairunnisa Bazilah Binti Saiful Rizam 2019251484
6 Nisrina Binti Mohamad Sabri 2019685172
7 Nurul Adha Binti Anuar 2019621562
Secure Best Marks with AI Grader
Need help grading? Try our AI Grader for instant feedback on your assignments.
6 Kesimpulan 16
7 Rujukan 17
PENGHARGAAN
Segala puji bagi Allah S.W.T. yang di tangannya segala sesuatu,Tuhan Yang Maha Esa
Lagi Maha Berkuasa,selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah S.W.T kerana
dengan taufik dan ‘inayah-Nya kerja khusus ini dapat disiapkan dalam masa yang ditetapkan.
Sekalung penghargaan kepada Encik Mohd Syahiran, pensyarah bagi subjek Islamic
Thoughts and Civilization (CTU 231), yang telah banyak membimbing, memberi semangat,
dan mencurahkan idea kepada kami sehingga kerja khusus ini disiapkan. Segala tunjuk ajar,
bimbingan dan perhatian yang diberikan sangat membantu kami dalam menyiapkan tugasan
ini.
2
7 Rujukan 17
PENGHARGAAN
Segala puji bagi Allah S.W.T. yang di tangannya segala sesuatu,Tuhan Yang Maha Esa
Lagi Maha Berkuasa,selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah S.W.T kerana
dengan taufik dan ‘inayah-Nya kerja khusus ini dapat disiapkan dalam masa yang ditetapkan.
Sekalung penghargaan kepada Encik Mohd Syahiran, pensyarah bagi subjek Islamic
Thoughts and Civilization (CTU 231), yang telah banyak membimbing, memberi semangat,
dan mencurahkan idea kepada kami sehingga kerja khusus ini disiapkan. Segala tunjuk ajar,
bimbingan dan perhatian yang diberikan sangat membantu kami dalam menyiapkan tugasan
ini.
2
Penghargaan yang tidak tehingga ditujukan kepada ahli kumpulan kami yang terdiri
daripada tujuh orang, Alia Syakirah, Alya Batrisyia, Izzah Yusra, Misya Najihah,
Khairunnisa Bazilah, Nisrina dan Nurul Adha, yang telah memberi kerjasama dan maklumat
dalam menyiapkan tugasan ini. Tugasan ini tidak mungkin dapat dijayakan tanpa pertolongan
mereka semua.
Akhirnya, penghargaan ditujukan kepada semua yang terlibat dan memberi kerjasama
secara langsung atau tidak langsung kepada kami dalam menyiapkan tugasan ini. Semoga
Allah S.W.T menerima segala kebaikan yang diberi dan kurniakan ganjaran pahala yang
besar dalam kehidupan kalian. Kami ingin memohon jutaan kemaafan di atas
ketidaksempurnaan yang terdapat dalam kajian ini, semoga ianya menjadi pelajaran yang
kami pelajari dari kesilapan.
PENGENALAN
Melalui penulisan artikel ini, penulis telah mengetengahkan bahawa ilmu yang berkaitan
dengan perakaunan seperti wakaf, zakat dan Baitul mal amat penting dalam kegiatan
ekonomi masyarakat di negara- negara islam. Namun begitu, institusi wakaf, zakat, dan
baitulmal mengalami kesukaran dalam melaporkan harta yang berkaitan wakaf,zakat dan
baitulmal. Hal ini mungkin disebabkan oleh limitasi dalam penggunaan piawaian perakaunan
sedia ada yang berasaskan keuntungan. Usaha membangunkan piawaian perakaunan boleh
tercetus dengan meneliti dan menyorot penulisan sejarah dan amalan masa lalu dengan
menggunakan lensa perakaunan. Secara amnya, artikel ini memaparkan wacana singkat
3
daripada tujuh orang, Alia Syakirah, Alya Batrisyia, Izzah Yusra, Misya Najihah,
Khairunnisa Bazilah, Nisrina dan Nurul Adha, yang telah memberi kerjasama dan maklumat
dalam menyiapkan tugasan ini. Tugasan ini tidak mungkin dapat dijayakan tanpa pertolongan
mereka semua.
Akhirnya, penghargaan ditujukan kepada semua yang terlibat dan memberi kerjasama
secara langsung atau tidak langsung kepada kami dalam menyiapkan tugasan ini. Semoga
Allah S.W.T menerima segala kebaikan yang diberi dan kurniakan ganjaran pahala yang
besar dalam kehidupan kalian. Kami ingin memohon jutaan kemaafan di atas
ketidaksempurnaan yang terdapat dalam kajian ini, semoga ianya menjadi pelajaran yang
kami pelajari dari kesilapan.
PENGENALAN
Melalui penulisan artikel ini, penulis telah mengetengahkan bahawa ilmu yang berkaitan
dengan perakaunan seperti wakaf, zakat dan Baitul mal amat penting dalam kegiatan
ekonomi masyarakat di negara- negara islam. Namun begitu, institusi wakaf, zakat, dan
baitulmal mengalami kesukaran dalam melaporkan harta yang berkaitan wakaf,zakat dan
baitulmal. Hal ini mungkin disebabkan oleh limitasi dalam penggunaan piawaian perakaunan
sedia ada yang berasaskan keuntungan. Usaha membangunkan piawaian perakaunan boleh
tercetus dengan meneliti dan menyorot penulisan sejarah dan amalan masa lalu dengan
menggunakan lensa perakaunan. Secara amnya, artikel ini memaparkan wacana singkat
3
mengenai amalan perakaunan dalam sejarah islam. Satu kajian terhadap amalan perakaunan
Baitul mal telah disediakan oleh Ahmad Zamri Osman @ Hussin*, Muslim Har Sani
Mohamad,Hafiz-Majdi Ab. Rashid ,Maliah Sulaiman ,Siti Alawiah Siraj, dan Marhanum
Che Mohd Salleh dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada tahun 2017.
Sehubungan dengan itu, artikel yang mempunyai sebanyak 12 halaman muka surat ini telah
diterbitkan dalam satu jurnal yang dinamakan Jurnal IPN atau lebih dikenali sebagai Jurnal
Institut Perakaunan Negara. Artikel yang telah diterbitkan ini bertajuk ‘Perakaunan Baitul
Mal: Pengajaran Dari Tamadun Awal Islam’. Di dalam artikel ini, ia mengandungi beberapa
bahagian utama termasuklah pengurusan Baitul Mal, penubuhan Baitul Mal, perbincangan
mengenai sumber harta di zaman Nabi Muhammad Saw dan zaman sahabat, perbelanjaan
serta pengajaran yang diperolehi dalam pengurusan Baitul mal. Kami memilih artikel ini
untuk dianalisis kerana ia memberikan pengetahuan yang terperinci bagi amalan perakaunan
islam dan memberikan gambaran bagaimana pengetahuan yang ada ini mampu membantu
dalam menambah baik mutu perakaunan islam di Malaysia.
ULASAN KANDUNGAN ARTIKEL
BAITUMAL: ASAS DAN PENGURUSANNYA
Menurut artikel ini, Baitul mal berasal dari dua gabungan perkataan Bahasa Arab iatu
bait yang membawa maksud kepada ‘rumah’ manakala al-mal yang bermaksud ‘harta’.
Justeru, baitul mal ini dikenali sebagai ‘Rumah Harta’. Baitu mal merupakan perbendaharaan
negara Islam yang diwujudkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. dan Khulafa Ar-Rasyidin.
Baitu mal ini berfungsi untuk menghimpunkan dan mengedarkan harta ataupun kutipan hasil.
Pada zaman Nabi Muhammad S.A.W., kutipan kharaj dan jizyah yang dikenakan ke atas
orang bukan Islam iatu kafir dhimmi akan diagihkan kepada golongan yang berhak di
4
Baitul mal telah disediakan oleh Ahmad Zamri Osman @ Hussin*, Muslim Har Sani
Mohamad,Hafiz-Majdi Ab. Rashid ,Maliah Sulaiman ,Siti Alawiah Siraj, dan Marhanum
Che Mohd Salleh dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada tahun 2017.
Sehubungan dengan itu, artikel yang mempunyai sebanyak 12 halaman muka surat ini telah
diterbitkan dalam satu jurnal yang dinamakan Jurnal IPN atau lebih dikenali sebagai Jurnal
Institut Perakaunan Negara. Artikel yang telah diterbitkan ini bertajuk ‘Perakaunan Baitul
Mal: Pengajaran Dari Tamadun Awal Islam’. Di dalam artikel ini, ia mengandungi beberapa
bahagian utama termasuklah pengurusan Baitul Mal, penubuhan Baitul Mal, perbincangan
mengenai sumber harta di zaman Nabi Muhammad Saw dan zaman sahabat, perbelanjaan
serta pengajaran yang diperolehi dalam pengurusan Baitul mal. Kami memilih artikel ini
untuk dianalisis kerana ia memberikan pengetahuan yang terperinci bagi amalan perakaunan
islam dan memberikan gambaran bagaimana pengetahuan yang ada ini mampu membantu
dalam menambah baik mutu perakaunan islam di Malaysia.
ULASAN KANDUNGAN ARTIKEL
BAITUMAL: ASAS DAN PENGURUSANNYA
Menurut artikel ini, Baitul mal berasal dari dua gabungan perkataan Bahasa Arab iatu
bait yang membawa maksud kepada ‘rumah’ manakala al-mal yang bermaksud ‘harta’.
Justeru, baitul mal ini dikenali sebagai ‘Rumah Harta’. Baitu mal merupakan perbendaharaan
negara Islam yang diwujudkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. dan Khulafa Ar-Rasyidin.
Baitu mal ini berfungsi untuk menghimpunkan dan mengedarkan harta ataupun kutipan hasil.
Pada zaman Nabi Muhammad S.A.W., kutipan kharaj dan jizyah yang dikenakan ke atas
orang bukan Islam iatu kafir dhimmi akan diagihkan kepada golongan yang berhak di
4
Secure Best Marks with AI Grader
Need help grading? Try our AI Grader for instant feedback on your assignments.
Bahrain, Yaman, dan Oman. Didapati bahawa Baitul mal di bangunkan untuk mengurangkan
kadar kemiskinan serta meningkatkan kemakmuran ekonomi negara dan ummahnya.
Selepas kewafatan Nabi Muhamad S.A.W., Khalifah Ar-Rasyidin yang pertama iatu
Khalifah Abu Bakar meneruskan usaha menguruskan harta rakyat pada tahun 632 selepas
hijrah. Walaupun zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar berlangsung selama 2 tahun,
beliau telah menyumbang kepada perkembangan ekonomi Islam dengan meningkatkan fungsi
Baitul mal sebagai perbendaharaan awam apabila wilayah Islam berkembang ke Iraq, Syria,
dan negara-negara yang lain.
Seterusnya, Baitul mal telah menjadi institusi kewangan yang lebih hebat dalam
memenuhi kepentingan ummah setelah Baitul mal terletak di bawah pimpinan Khalifah Umar
Al-Khattab. Harta-harta wilayah yang dibebaskan oleh kaum Muslimin telah menyumbang
kepada kemakmuran negara Islam. Hal ini telah menyebabkan berlakunya peningkatan
kekayaan yang ketara. Bahkan, Khalifah Umar Al-Khattab telah mewujudkan pengurusan
Baitul mal secara sistematik dengan mengasaskan diwan bagi menguruskan harta yang
diterima dan dikumpulkan pada zaman pemerintahannya. Oleh itu, pengurusan Baitul mal
menjadi lebih teratur dan kemas dalam menguruskan harta yang kian berkembang.
Diwan merujuk kepada daftar atau buku catatan untuk mencatakan nama-nama tentera
dan keluarga mereka serta sara hidup masing-masing. Kemudian, diwan telah bertukar
kepada tempat yang dijadikan pejabat oleh para pegawai berkaitan. Menurut kamus Arab,
diwan bermaksud jabatan, biro atau majlis. Baitul mal juga dianggap sebagai jabatan atau
biro untuk melaksanakan dasar kewangan dalam negara Islam. Oleh yang demikian, Baitul
mal mempunyai penubuhan diwan untuk memudahkan hal ehwal pengurusan harta.
PENUBUHAN BAITUL MAL
Berdasarkan journal, penulis membuat penerangan yang mendalam mengenai penubuhan
baitul mal. Penulis menjelaskan perbezaan dua jenis baitul mal iaitu baitul mal al-khassa
(perbendaharaan peribadi pemimpin) dan baitul mal al-muslimin (perbendaharaan awam) dari
perspektif sejarah. Penulis menyatakan kajiannya daripada Le Tourneau (1986),
menunjukkan bahawa harta yang memberi manfaat kepada masyarakat umum haruslah
dipisahkan dari harta peribadi pemimpin iaitu sumber perbendaharaan peribadi pemimpin
termasuklah denda, harta yang dirampas contohnya, rampasan perang dan fay’ bermaksud
harta yang diagihkan kepada orang Islam tanpa pertempuran serta menyatakan dengan jelas
bahawa pentingnya perbezaan ini untuk difahami. Penulis berpendapat pandangan daripada
5
kadar kemiskinan serta meningkatkan kemakmuran ekonomi negara dan ummahnya.
Selepas kewafatan Nabi Muhamad S.A.W., Khalifah Ar-Rasyidin yang pertama iatu
Khalifah Abu Bakar meneruskan usaha menguruskan harta rakyat pada tahun 632 selepas
hijrah. Walaupun zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar berlangsung selama 2 tahun,
beliau telah menyumbang kepada perkembangan ekonomi Islam dengan meningkatkan fungsi
Baitul mal sebagai perbendaharaan awam apabila wilayah Islam berkembang ke Iraq, Syria,
dan negara-negara yang lain.
Seterusnya, Baitul mal telah menjadi institusi kewangan yang lebih hebat dalam
memenuhi kepentingan ummah setelah Baitul mal terletak di bawah pimpinan Khalifah Umar
Al-Khattab. Harta-harta wilayah yang dibebaskan oleh kaum Muslimin telah menyumbang
kepada kemakmuran negara Islam. Hal ini telah menyebabkan berlakunya peningkatan
kekayaan yang ketara. Bahkan, Khalifah Umar Al-Khattab telah mewujudkan pengurusan
Baitul mal secara sistematik dengan mengasaskan diwan bagi menguruskan harta yang
diterima dan dikumpulkan pada zaman pemerintahannya. Oleh itu, pengurusan Baitul mal
menjadi lebih teratur dan kemas dalam menguruskan harta yang kian berkembang.
Diwan merujuk kepada daftar atau buku catatan untuk mencatakan nama-nama tentera
dan keluarga mereka serta sara hidup masing-masing. Kemudian, diwan telah bertukar
kepada tempat yang dijadikan pejabat oleh para pegawai berkaitan. Menurut kamus Arab,
diwan bermaksud jabatan, biro atau majlis. Baitul mal juga dianggap sebagai jabatan atau
biro untuk melaksanakan dasar kewangan dalam negara Islam. Oleh yang demikian, Baitul
mal mempunyai penubuhan diwan untuk memudahkan hal ehwal pengurusan harta.
PENUBUHAN BAITUL MAL
Berdasarkan journal, penulis membuat penerangan yang mendalam mengenai penubuhan
baitul mal. Penulis menjelaskan perbezaan dua jenis baitul mal iaitu baitul mal al-khassa
(perbendaharaan peribadi pemimpin) dan baitul mal al-muslimin (perbendaharaan awam) dari
perspektif sejarah. Penulis menyatakan kajiannya daripada Le Tourneau (1986),
menunjukkan bahawa harta yang memberi manfaat kepada masyarakat umum haruslah
dipisahkan dari harta peribadi pemimpin iaitu sumber perbendaharaan peribadi pemimpin
termasuklah denda, harta yang dirampas contohnya, rampasan perang dan fay’ bermaksud
harta yang diagihkan kepada orang Islam tanpa pertempuran serta menyatakan dengan jelas
bahawa pentingnya perbezaan ini untuk difahami. Penulis berpendapat pandangan daripada
5
Levy (1957) dan Mez (1937) tentang kemungkinan perbezaan antara harta peribadi dan awam
tidak terlalu penting ketika itu disebabkan kurang atau tiada berlaku kejadian penyalahgunaan
dana awam oleh pemimpin untuk kepentingan peribadi adalah menarik. Menurut Le
Tourneau (1986) dan Mez (1937), walaupun harta pemimpin bersifat peribadi, namun ia tetap
juga digunakan sebagai rizab umum apabila situasi di mana harta awam tidak mencukupi.
Dengan ini, setiap pemimpin bertanggungjawab sepenuhnya terhadap rakyat. Rujukan
penulis daripada Al-Mawardi (2005) dan Ibnu Khaldun (2005), baitul mal lebih dikenali
sebagai perbendaharaan awam disebabkan oleh perkara tersebut yang merupakan
kemungkinan kaburnya permisahan antara harta peribadi dan harta awam.
Penulis menerangkan penubuhan baitul mal yang telah diperolehi daripada Duri (2011),
yang menyatakan bahawa baitul mal ditubuhkan pada era awal dianggap sebagai salah satu
daripada diwan atau jabatan kewangan untuk mengendalikan semua perkara kawangan dan
kekayaan negara Islam. Penulis juga menghuraikan keperluan lain baitul mal daripada Al
Mawardi (2005) iaitu menguruskan imbuhan tentera semasa zaman pemerintahan Umar (ra)
yang dicadangkan oleh Al-Hurmuzan yang merupakan pembesar berbangsa Parsi ketika itu.
Menurut Sadr (2016), Al-Hurmuzan mencadangkan kepada Umar (ra) agar menyimpan
senarai nama tentera dalam satu diwan khas yang bertujuan bagi memastikan terdapat bukti
rekod nama tentera menerima bayaran untuk pertempuran yang disertai mereka. Penulis
menjelaskan bahawa perbelanjaan baitul mal tidak terhad kepada perbelanjaan ketenteraan
sahaja, malah perberlanjaan lain termasuk bantuan kepada orang miskin juga diberikan.
Menerusi rujukan daripada Suharto (2005) oleh penulis, terdapat beberapa jenis perbelanjaan
baitul mal yang dinyatakan secara ringkas dalam Al-Quran daripada Surah Al-Hasr: Ayat 7
iaitu ayat tersebut menyatakan tiga perkara penting yang diperolehi ialah, sumber harta, cara
perbelanjaan dan syarat penerima. Penulis menerangkan bahawa ia merupakan peringatan
jelas daripada Allah supaya membelanjakan harta untuk tujuan yang baik dengan
memberikan kepada orang miskin dan yang memerlukan. Penulis juga mengatakan bahawa
untuk merapatkan jurang perbezaan antara mereka, Allah juga memberikan amaran tegas
terutamanya terhadap orang kaya untuk sentiasa berkongsi kekayaan dengan orang miskin.
SUMBER HARTA
(i) SEMASA ZAMAN NABI MUHAMMAD S.A.W.
6
tidak terlalu penting ketika itu disebabkan kurang atau tiada berlaku kejadian penyalahgunaan
dana awam oleh pemimpin untuk kepentingan peribadi adalah menarik. Menurut Le
Tourneau (1986) dan Mez (1937), walaupun harta pemimpin bersifat peribadi, namun ia tetap
juga digunakan sebagai rizab umum apabila situasi di mana harta awam tidak mencukupi.
Dengan ini, setiap pemimpin bertanggungjawab sepenuhnya terhadap rakyat. Rujukan
penulis daripada Al-Mawardi (2005) dan Ibnu Khaldun (2005), baitul mal lebih dikenali
sebagai perbendaharaan awam disebabkan oleh perkara tersebut yang merupakan
kemungkinan kaburnya permisahan antara harta peribadi dan harta awam.
Penulis menerangkan penubuhan baitul mal yang telah diperolehi daripada Duri (2011),
yang menyatakan bahawa baitul mal ditubuhkan pada era awal dianggap sebagai salah satu
daripada diwan atau jabatan kewangan untuk mengendalikan semua perkara kawangan dan
kekayaan negara Islam. Penulis juga menghuraikan keperluan lain baitul mal daripada Al
Mawardi (2005) iaitu menguruskan imbuhan tentera semasa zaman pemerintahan Umar (ra)
yang dicadangkan oleh Al-Hurmuzan yang merupakan pembesar berbangsa Parsi ketika itu.
Menurut Sadr (2016), Al-Hurmuzan mencadangkan kepada Umar (ra) agar menyimpan
senarai nama tentera dalam satu diwan khas yang bertujuan bagi memastikan terdapat bukti
rekod nama tentera menerima bayaran untuk pertempuran yang disertai mereka. Penulis
menjelaskan bahawa perbelanjaan baitul mal tidak terhad kepada perbelanjaan ketenteraan
sahaja, malah perberlanjaan lain termasuk bantuan kepada orang miskin juga diberikan.
Menerusi rujukan daripada Suharto (2005) oleh penulis, terdapat beberapa jenis perbelanjaan
baitul mal yang dinyatakan secara ringkas dalam Al-Quran daripada Surah Al-Hasr: Ayat 7
iaitu ayat tersebut menyatakan tiga perkara penting yang diperolehi ialah, sumber harta, cara
perbelanjaan dan syarat penerima. Penulis menerangkan bahawa ia merupakan peringatan
jelas daripada Allah supaya membelanjakan harta untuk tujuan yang baik dengan
memberikan kepada orang miskin dan yang memerlukan. Penulis juga mengatakan bahawa
untuk merapatkan jurang perbezaan antara mereka, Allah juga memberikan amaran tegas
terutamanya terhadap orang kaya untuk sentiasa berkongsi kekayaan dengan orang miskin.
SUMBER HARTA
(i) SEMASA ZAMAN NABI MUHAMMAD S.A.W.
6
Pada zaman Nabi Muhammad S.A.W., terdapat tiga sumber harta yang telah
ditetapkan oleh baginda terhadap ummahnya iatu fay’, safi, dan khums al- khums.
Fay’ membawa maksud kepada harta yang dikuasai kaum muslim dari harta orang
bukan Islam tanpa peperangan. Harta fay’ termasuklah harta jizyah, kharaj dan
usyr merupakan harta yang boleh dimanfaatkan oleh kaum muslim dan disimpan
di dalam Baitul mal sebagai sumber pendapatan negara Islam. Seterusnya, safi
pula bermaksud harta yang diagihkan kepada seluruh anggota tentera daripada
hasil peperangan tidak kira sama ada ianya harta alih ataupun harta tidak alih
manakala khums al-khums pula bermaksud seperlima daripada bahagian harta
yang mesti dibayar sebagai cukai Islam. Walaupun Nabi Muhammad S.A.W.
mempunyai kelebihan dalam mengagihkan harta tersebut, baginda hanya
menggunakan harta yang secukupnya untuk perbelanjaan baginda dan
keluarganya dan baki harta tersebut akan digunakan dalam kegiatan fi sabilillah
iatu kegiatan yang dijalankan di jalan Allah S.W.T ataupun maj’ al mal Allah.
(ii) TEMPOH PASCA NABI MUHAMMAD SAW: ZAMAN PARA SAHABAT
Penulis mengatakan bahawa perbincangan tentang tempoh pasca Nabi
Muhammad S.A.W pada zaman para sahabat yang berkaitan dengan harta awam
hamper sama seperti zaman sebelumnya. Namun, terdapat tambahan iaitu zakat.
Melalui artikel ini, dapat disimpulkan bahawa terdapat fay’, khums dan zakat semasa
pemerintahan Umar Al-Khattab r.a iaitu pada tahun 644 masihi. Fay’ iaitu pada
mulanya milik Rasulullah SAW diagihkan kepada orang awam iaitu baitulmal di
mana 80% daripadanya ialah daripada kutipan hasil. Peratus yang selebihnya iaitu
20% merupakan khums yang ‘diagihkan’ kepada Allah SWT, Nabi Muhammad
SAW, kerabat terdekat baginda, anak yatim, orang miskin, pengembara dan tentera.
Penulis mengatakan bahawa Fay’ dan Khums dikategorikan sebagai harta awam
kerana apabila “bahagian Allah” dinyatakan di dalam Al-Quran maka ia merujuk
kepada bahagian awam.
Penulis mengatakan bahawa zakat merupakan sumber harta tambahan iaitu hasil
tertentu yang dikumpulkan daripada umat Islam apabila kekayaannya melebihi tahap
minima. Penulis juga tidak setuju dengan zakat menjadi sebahagian harta awam dan
mengatakan bahawa kutipan zakat tidak boleh dihimpunkan bersama walaupun
terdapat beberapa ciri harta awam dan juga telah mengatakan bahawa harta zakat
7
ditetapkan oleh baginda terhadap ummahnya iatu fay’, safi, dan khums al- khums.
Fay’ membawa maksud kepada harta yang dikuasai kaum muslim dari harta orang
bukan Islam tanpa peperangan. Harta fay’ termasuklah harta jizyah, kharaj dan
usyr merupakan harta yang boleh dimanfaatkan oleh kaum muslim dan disimpan
di dalam Baitul mal sebagai sumber pendapatan negara Islam. Seterusnya, safi
pula bermaksud harta yang diagihkan kepada seluruh anggota tentera daripada
hasil peperangan tidak kira sama ada ianya harta alih ataupun harta tidak alih
manakala khums al-khums pula bermaksud seperlima daripada bahagian harta
yang mesti dibayar sebagai cukai Islam. Walaupun Nabi Muhammad S.A.W.
mempunyai kelebihan dalam mengagihkan harta tersebut, baginda hanya
menggunakan harta yang secukupnya untuk perbelanjaan baginda dan
keluarganya dan baki harta tersebut akan digunakan dalam kegiatan fi sabilillah
iatu kegiatan yang dijalankan di jalan Allah S.W.T ataupun maj’ al mal Allah.
(ii) TEMPOH PASCA NABI MUHAMMAD SAW: ZAMAN PARA SAHABAT
Penulis mengatakan bahawa perbincangan tentang tempoh pasca Nabi
Muhammad S.A.W pada zaman para sahabat yang berkaitan dengan harta awam
hamper sama seperti zaman sebelumnya. Namun, terdapat tambahan iaitu zakat.
Melalui artikel ini, dapat disimpulkan bahawa terdapat fay’, khums dan zakat semasa
pemerintahan Umar Al-Khattab r.a iaitu pada tahun 644 masihi. Fay’ iaitu pada
mulanya milik Rasulullah SAW diagihkan kepada orang awam iaitu baitulmal di
mana 80% daripadanya ialah daripada kutipan hasil. Peratus yang selebihnya iaitu
20% merupakan khums yang ‘diagihkan’ kepada Allah SWT, Nabi Muhammad
SAW, kerabat terdekat baginda, anak yatim, orang miskin, pengembara dan tentera.
Penulis mengatakan bahawa Fay’ dan Khums dikategorikan sebagai harta awam
kerana apabila “bahagian Allah” dinyatakan di dalam Al-Quran maka ia merujuk
kepada bahagian awam.
Penulis mengatakan bahawa zakat merupakan sumber harta tambahan iaitu hasil
tertentu yang dikumpulkan daripada umat Islam apabila kekayaannya melebihi tahap
minima. Penulis juga tidak setuju dengan zakat menjadi sebahagian harta awam dan
mengatakan bahawa kutipan zakat tidak boleh dihimpunkan bersama walaupun
terdapat beberapa ciri harta awam dan juga telah mengatakan bahawa harta zakat
7
Paraphrase This Document
Need a fresh take? Get an instant paraphrase of this document with our AI Paraphraser
memerlukan pengurusan berbeza dan terpisah dari harta lain. Penulis juga menyebut
tentang kisah Nabi Muhammad SAW yang berhati-hati dalam urusan mengenai zakat.
Penulis telah membuat penerangan mengenai harta wakaf di mana para ulama
mempunyai pendapat berbeza mengenai perkara tersebut. Penulis juga membuat
huraian mengenai konsep asal wakaf bermula daripada zaman Rasulullah SAW dan
pemerintahan Umar Al-Khattab r.a yang merangkumi tanah pada ketika itu.
Melalui artikel ini, penulis juga mengatakan umat Islam yang memiliki tanah
Sawad iaitu kawasan ladang yang luas yang merupakan sebahagian daripada negara
Iraq adalah berasal dari Khusroes, sebuah kerajaan Parsi. Ciri-ciri wakaf dari tanah
Sawad ini adalah lebih jelas berbanding tanah Fadak. Penulis mengatakan tanah
Sawad ini mencetuskan idea penting dalam rangka pemikiran pengurusan berkaitan
harta awam yang berkaitan dengan dasar pemerintahan Umar Al-Khattab. Tanah itu
merupakan harta awam yang bukan sahaja tidak terhad kepada tentera tetapi
menguntungkan semua umat Islam. Orang yang beragama Islam juga boleh
mengekalkan hak mereka untuk bertani dan membayar kharaj kepada kerajaan Islam.
Orang Islam tidak perlu membayar cukai kepada pemerintah Parsi. Penulis
menegaskan pentingnya keadilan dalam pengagihan boleh ditegakkan kerana
dengannya bukan saya dapat memberi manfaat kepada umat Islam pada masa
terdahulu malah untuk umat Islam pada masa yang akan datang. Kesimpulannya,
penulis mengatakan bahawa perbincangan di atas telah menjelaskan pendekatan yang
lebih mendalam mengenai kewujudan berbagai jenis harta dan juga ciri-ciri unik yang
terdapat ketika zaman Nabi Muhammad SAW serta para sahabatnya. Dengan
perbincangan ini juga, dapat mengetahui dengan lebih mendalam akan bagaimana
kekayaan dalam sesebuah negara harus ditadbirurus sejurus dengan objektif
kewujudan setiap harta adalah berbeza.
PERBELANJAAN
Dalam sejarah awal islam, perbelanjaan harta yang dibelanjakan perlulah dilihat sama ada
didalamnya mengandungi perintah Syariah khusus atau tidak. Jika didalamnya wujud
perintah syariah, maka pemimpin Islam tidak boleh menggunakan budi biacaranya dalam
penggunaan harta tersebut. Sebaliknya, terdapat harta yang boleh dibelanjakan dan tidak ada
ada larangan khusus mengenai cara perbelanjaanya dan pemimpin boleh menggunakan
kebijaksanaannya dalam mengurus harta tersebut. Ciri-ciri harta yang disebutkan adalah harta
Fay’. Harta Fay’ dibelanjakan untuk perbelanjaan ‘bertujuan umum’. Contoh perbelanjaan
8
tentang kisah Nabi Muhammad SAW yang berhati-hati dalam urusan mengenai zakat.
Penulis telah membuat penerangan mengenai harta wakaf di mana para ulama
mempunyai pendapat berbeza mengenai perkara tersebut. Penulis juga membuat
huraian mengenai konsep asal wakaf bermula daripada zaman Rasulullah SAW dan
pemerintahan Umar Al-Khattab r.a yang merangkumi tanah pada ketika itu.
Melalui artikel ini, penulis juga mengatakan umat Islam yang memiliki tanah
Sawad iaitu kawasan ladang yang luas yang merupakan sebahagian daripada negara
Iraq adalah berasal dari Khusroes, sebuah kerajaan Parsi. Ciri-ciri wakaf dari tanah
Sawad ini adalah lebih jelas berbanding tanah Fadak. Penulis mengatakan tanah
Sawad ini mencetuskan idea penting dalam rangka pemikiran pengurusan berkaitan
harta awam yang berkaitan dengan dasar pemerintahan Umar Al-Khattab. Tanah itu
merupakan harta awam yang bukan sahaja tidak terhad kepada tentera tetapi
menguntungkan semua umat Islam. Orang yang beragama Islam juga boleh
mengekalkan hak mereka untuk bertani dan membayar kharaj kepada kerajaan Islam.
Orang Islam tidak perlu membayar cukai kepada pemerintah Parsi. Penulis
menegaskan pentingnya keadilan dalam pengagihan boleh ditegakkan kerana
dengannya bukan saya dapat memberi manfaat kepada umat Islam pada masa
terdahulu malah untuk umat Islam pada masa yang akan datang. Kesimpulannya,
penulis mengatakan bahawa perbincangan di atas telah menjelaskan pendekatan yang
lebih mendalam mengenai kewujudan berbagai jenis harta dan juga ciri-ciri unik yang
terdapat ketika zaman Nabi Muhammad SAW serta para sahabatnya. Dengan
perbincangan ini juga, dapat mengetahui dengan lebih mendalam akan bagaimana
kekayaan dalam sesebuah negara harus ditadbirurus sejurus dengan objektif
kewujudan setiap harta adalah berbeza.
PERBELANJAAN
Dalam sejarah awal islam, perbelanjaan harta yang dibelanjakan perlulah dilihat sama ada
didalamnya mengandungi perintah Syariah khusus atau tidak. Jika didalamnya wujud
perintah syariah, maka pemimpin Islam tidak boleh menggunakan budi biacaranya dalam
penggunaan harta tersebut. Sebaliknya, terdapat harta yang boleh dibelanjakan dan tidak ada
ada larangan khusus mengenai cara perbelanjaanya dan pemimpin boleh menggunakan
kebijaksanaannya dalam mengurus harta tersebut. Ciri-ciri harta yang disebutkan adalah harta
Fay’. Harta Fay’ dibelanjakan untuk perbelanjaan ‘bertujuan umum’. Contoh perbelanjaan
8
harta Fay’ ialah pembinaan masjid, jambatan, terusan dan gaji penjawat negeri seperti hakim,
saksi, ulama’ islam, pembaca Al-Qura’n dan muazzin. Menurut para Ulama’ Hanafi, sumber
Fay’ boleh dibelanjakan untuk kegunaan umum masyarakat Islam iaitu iaitu masalih al
muslimin. Ianya termasuk dalam memperkukuh pertahanan di kawasan sempadan,
penyelenggaraan kemudahan dan keselamatan jalinan jalan raya yang bertujuan sebagai
perlindungan daripada perompak , pembinaan kota pertahanan di kawasan Bandar, imbuhan
para hakim, mufti, hisbah, guru, pelajar, pegawai percukaian dan pentadbir setempat. Apa
yang dapat kita simpulkan ialah, perbelanjaan harta Fay’ akan dibelanjakan bagi sesiapa
sahaja yang menjalankan tanggungjawab dan mereka memberi manfaat kepada agama Islam
dan masyarakat Islam.
Seterusnya, terdapat harta yang skop perbelanjaannya adalah agak terhad dan spesifik seperti
yang dinyatakan dalam ayat Al-Qur’an dalam surah al-Hashr (59:7). Harta yang disebutkan
ialah harta Khums dan pebelanjaannya adalah termasuk perbelanjaan untuk anak yatim,
pengembara dan kerabat terdekat Nabi Muhammad (SAW). Sekiranya terdapat ayat Al-
Qur’an yang mentafsirkan keterhadan penggunaan terhadap sesuatu harta dan ayat tersebut
tidak menggunakan perkataan “untuk bahagian Allah” atau “untuk bahagian Nabi”, maka
harta tersebut terletak dibawah budi bicara baitul mal. Sementara itu, pengagihan harta zakat
adalah sangat spesifik sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam Al-Qur’an dalam surah
At- Tawbah (9:60).
Penggunaan diwan dalam mengurus perbelanjaan
Pada zaman Umayyah dan Abbasiah, tumpuan para pemimpin (khalifah) adalah untuk
menguruskan perkhidmatan ketenteraan, termasuk imbuhan dan peralatan ketenteraan. Ini
sekaligus telah membawa kepada penubuhan diwan al-jund (tentera). Senarai nama dalam
diwan al-jund ditulis mengikut urutan tempoh keberadaan mereka sebagai Muslim dan
tempoh perkhidmatan mereka kepada Islam. Senarai tersebut tidak hanya terhad kepada
tentera sahaja, malah ianya juga meliputi untuk wanita dan kanak-kanak. Apa yang dapat kita
simpulkan ialah, terdapat jenis-jenis perbelanjaan yang tidak berada di bawah bidangkuasa
baitul mal secara terus. Perbelanjaan ketenteraan adalah penting dan ianya memerlukan
kategori perbelanjaan yang berbeza dan terletak dibawah diwan berbeza. Selain diwan al-
jund, terdapat juga diwan al-nafaqat yang menguruskan perbelanjaan selain ketenteraan dan
penubuhan dewan ini agar lewat, iaitu pada zaman pemerintahan Umayyah.
Walaubagaimanapun, ada ketikanya kewujudan diwan yang berbeza tidak boleh menjamin
9
saksi, ulama’ islam, pembaca Al-Qura’n dan muazzin. Menurut para Ulama’ Hanafi, sumber
Fay’ boleh dibelanjakan untuk kegunaan umum masyarakat Islam iaitu iaitu masalih al
muslimin. Ianya termasuk dalam memperkukuh pertahanan di kawasan sempadan,
penyelenggaraan kemudahan dan keselamatan jalinan jalan raya yang bertujuan sebagai
perlindungan daripada perompak , pembinaan kota pertahanan di kawasan Bandar, imbuhan
para hakim, mufti, hisbah, guru, pelajar, pegawai percukaian dan pentadbir setempat. Apa
yang dapat kita simpulkan ialah, perbelanjaan harta Fay’ akan dibelanjakan bagi sesiapa
sahaja yang menjalankan tanggungjawab dan mereka memberi manfaat kepada agama Islam
dan masyarakat Islam.
Seterusnya, terdapat harta yang skop perbelanjaannya adalah agak terhad dan spesifik seperti
yang dinyatakan dalam ayat Al-Qur’an dalam surah al-Hashr (59:7). Harta yang disebutkan
ialah harta Khums dan pebelanjaannya adalah termasuk perbelanjaan untuk anak yatim,
pengembara dan kerabat terdekat Nabi Muhammad (SAW). Sekiranya terdapat ayat Al-
Qur’an yang mentafsirkan keterhadan penggunaan terhadap sesuatu harta dan ayat tersebut
tidak menggunakan perkataan “untuk bahagian Allah” atau “untuk bahagian Nabi”, maka
harta tersebut terletak dibawah budi bicara baitul mal. Sementara itu, pengagihan harta zakat
adalah sangat spesifik sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam Al-Qur’an dalam surah
At- Tawbah (9:60).
Penggunaan diwan dalam mengurus perbelanjaan
Pada zaman Umayyah dan Abbasiah, tumpuan para pemimpin (khalifah) adalah untuk
menguruskan perkhidmatan ketenteraan, termasuk imbuhan dan peralatan ketenteraan. Ini
sekaligus telah membawa kepada penubuhan diwan al-jund (tentera). Senarai nama dalam
diwan al-jund ditulis mengikut urutan tempoh keberadaan mereka sebagai Muslim dan
tempoh perkhidmatan mereka kepada Islam. Senarai tersebut tidak hanya terhad kepada
tentera sahaja, malah ianya juga meliputi untuk wanita dan kanak-kanak. Apa yang dapat kita
simpulkan ialah, terdapat jenis-jenis perbelanjaan yang tidak berada di bawah bidangkuasa
baitul mal secara terus. Perbelanjaan ketenteraan adalah penting dan ianya memerlukan
kategori perbelanjaan yang berbeza dan terletak dibawah diwan berbeza. Selain diwan al-
jund, terdapat juga diwan al-nafaqat yang menguruskan perbelanjaan selain ketenteraan dan
penubuhan dewan ini agar lewat, iaitu pada zaman pemerintahan Umayyah.
Walaubagaimanapun, ada ketikanya kewujudan diwan yang berbeza tidak boleh menjamin
9
pengasingan perbelanjaan sepenuhnya. Hal ini kerana, kadangkala terdapat katib (penulis)
yang bekerja untuk kedua-dua diwan dalam pada masa yang sama, iaitu di diwan al-nafaqat
dan baitul mal.
Menurut Al-Mawardi setiap penjawat awam mempunyai skop pekerjaan yang telah
ditetapkan dan sebagai balasan, mereka menerima imbuhan mengikut pelaksanaan
tanggungjawab yang telah diamanahkan. Pegawai tidak dibenarkan mengambil lebih daripada
apa yang diperlukan oleh dirinya dan keluarga mereka. Dalam erti kata lain, perbelanjaan
penggajian dikawal selia dengan amat ketat. Seterusnya, mereka yang bertanggungjawab
dalam mengutip hasil dan mengeluarkan belanja tidak dibenarkan mengumpul tanpa
membelanjakan dengan sebab yang kukuh. Kemudian, para pegawai tidak digalakkan
mengambil gaji terlebih dahulu kerana mereka hanya dibenarkan menerima gaji bagi bulan
semasa. Ini menunjukkan bahawa isu perbelanjaan penjawat awam perlulah diketahui secara
lebih mendalam. Selain itu, Al-Mawardi juga membezakan antara pegawai yang menerima
gaji tetap yang mempunyai skop tanggungjawab yang telah ditentukan dengan mereka yang
mempunyai skop tanggungjawab yang agak luas. Al-Mawardi juga telah menambah satu
kategori lain dalam perbelanjaan, iaitu bila mana pembayaran imbuhan tidak dinyatakan
secara khusus.
Dalam mengawal perbelanjaan penjawat awam, Khalifah Umar telah menekankan bahawa
“... sesungguhnya saya telah menemui kebaikan dalam kekayaan hanya pada tiga perkara -
bahawa ia dikumpulkan dengan adil; bahawa ia diagihkan adil; dan bahawa ianya dihalang
daripada dibelanjakan untuk hal-hal yang tidak dapat sepatutnya. Sudah tentu, [Peranan]
saya seperti penjaga anak yatim berkaitan kekayaan anda. Sekiranya saya mampu, saya
tidak akan menggunakannya. Dan jika saya memerlukan, maka saya hanya akan
menggunakannya dengan cara yang munasabah; sepertimana haiwan Badwi menjamah
makanan”. Dapat kita simpulkan bahawa, harta-harta baitul mal boleh dianggap sebagai
mandat atau amanah daripada Allah. Cara harta itu diperolehi dan bagaimana ianya
digunakan mestilah tidak bercanggah dengan undang-undang Islam. Penubuhan baitul mal
menjadi titik permulaan proses pengumpulan hasil negara Islam yang lebih teratur dan
perakaunan yang lebih sistematik. Malah, kewujudan baitul mal juga sangat menyumbang
kepada kewujudan iklim politik yang lebih stabil dan ekonomi yang lebih kuat terutamanya
semasa kepimpinan Khalifah Umar.
10
yang bekerja untuk kedua-dua diwan dalam pada masa yang sama, iaitu di diwan al-nafaqat
dan baitul mal.
Menurut Al-Mawardi setiap penjawat awam mempunyai skop pekerjaan yang telah
ditetapkan dan sebagai balasan, mereka menerima imbuhan mengikut pelaksanaan
tanggungjawab yang telah diamanahkan. Pegawai tidak dibenarkan mengambil lebih daripada
apa yang diperlukan oleh dirinya dan keluarga mereka. Dalam erti kata lain, perbelanjaan
penggajian dikawal selia dengan amat ketat. Seterusnya, mereka yang bertanggungjawab
dalam mengutip hasil dan mengeluarkan belanja tidak dibenarkan mengumpul tanpa
membelanjakan dengan sebab yang kukuh. Kemudian, para pegawai tidak digalakkan
mengambil gaji terlebih dahulu kerana mereka hanya dibenarkan menerima gaji bagi bulan
semasa. Ini menunjukkan bahawa isu perbelanjaan penjawat awam perlulah diketahui secara
lebih mendalam. Selain itu, Al-Mawardi juga membezakan antara pegawai yang menerima
gaji tetap yang mempunyai skop tanggungjawab yang telah ditentukan dengan mereka yang
mempunyai skop tanggungjawab yang agak luas. Al-Mawardi juga telah menambah satu
kategori lain dalam perbelanjaan, iaitu bila mana pembayaran imbuhan tidak dinyatakan
secara khusus.
Dalam mengawal perbelanjaan penjawat awam, Khalifah Umar telah menekankan bahawa
“... sesungguhnya saya telah menemui kebaikan dalam kekayaan hanya pada tiga perkara -
bahawa ia dikumpulkan dengan adil; bahawa ia diagihkan adil; dan bahawa ianya dihalang
daripada dibelanjakan untuk hal-hal yang tidak dapat sepatutnya. Sudah tentu, [Peranan]
saya seperti penjaga anak yatim berkaitan kekayaan anda. Sekiranya saya mampu, saya
tidak akan menggunakannya. Dan jika saya memerlukan, maka saya hanya akan
menggunakannya dengan cara yang munasabah; sepertimana haiwan Badwi menjamah
makanan”. Dapat kita simpulkan bahawa, harta-harta baitul mal boleh dianggap sebagai
mandat atau amanah daripada Allah. Cara harta itu diperolehi dan bagaimana ianya
digunakan mestilah tidak bercanggah dengan undang-undang Islam. Penubuhan baitul mal
menjadi titik permulaan proses pengumpulan hasil negara Islam yang lebih teratur dan
perakaunan yang lebih sistematik. Malah, kewujudan baitul mal juga sangat menyumbang
kepada kewujudan iklim politik yang lebih stabil dan ekonomi yang lebih kuat terutamanya
semasa kepimpinan Khalifah Umar.
10
Secure Best Marks with AI Grader
Need help grading? Try our AI Grader for instant feedback on your assignments.
PENGAJARAN
Melalui penulisan artikel ini, terdapat pengajaran yang diperolehi. Antaranya ialah
penulisan karya yang dikaji ini telah mengingatkan kita bahawa Nabi Muhammad S.A.W
telah menetapkan tanda aras mengenai penggunaan harta Baitul mal. Walaupun harta tersebut
hanya bernilai sebiji tamar kering, ianya tidak harus diambil oleh penjawat awam untuk
kegunaan peribadi. Kesucian harta wakaf dan zakat hendaklah dipelihara dengan tahap
akauntabiliti yang tinggi. Ini dapat dibuktikan melalui amalan pemisahan antara harta umum
dan harta persendirian pemimpin. Dengan mengaplikasikan pengajaran di atas dalam konteks
Malaysia, setiap Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) perlu membezakan antara dana yang
dipegang oleh pihak awam dan dana milik MAIN sendiri.
Penulis menerangkan secara teliti tentang penubuhan beberapa diwan ketika zaman
pemerintahan Umar (ra) yang mengambilkira pelbagai jenis harta kekayaan untuk diterima
dan dibelanjakan oleh baitul mal dalam pelaksanaan tanggungjawab dan akauntabiliti para
pemimpin. Dalam journal ini juga, penulis menyebutkan penggunaan dan pengagihan harta
zakat dan wakaf mengikut peraturan Syari’ah dengan menubuhkan diwan yang berasingan
bagi mengelakkan pengumpulan dan percampuran harta dalam satu dana di mana boleh
menjejaskan objektif Syari’ah. Sehubungan dengan itu, penulis menyatakan bahawa
perakaunan data (final accounting) dalam konteks kontemporari lebih kurang sama dengan
pengunaan diwan. Penulis menjelaskan secara khusus bahawa setiap dana dianggap sebagai
entiti perakaunan yang berasingan dalam perakaunan dana dan disokong oleh mekanisma
tadbir urus berkaitan serta peranan pemimpin dalam mengumpul dan menggunakan dana.
Penulis menyatakan hujah daripada ulama kontemporari tentang keperluan pemisahan dana
yang diterima terutamanya untuk zakat. Terdapat empat sub-perbendaharaan di dalam
pemeritahan negara Islam awal menurut Qadarawi (2011) yang dipetik oleh penulis daripada
Al Sarkhasi dalam al Mabsut, iaitu zakat, jizyah dan kharaj, rampasan perang dan rikaz, dan
luqatah.
Dalam sejarah awal Islam, penulis menyatakan kewujudan diwan dapat membayangkan
beberapa amalan perakaunan yang dilaksanakan. Penulis menekankan kepentingannya kerana
ia merupakan elemen utama akauntabiliti yang mampu dilaksanakan melalui perakaunan dan
pelaporan yang baik. Isu ketelusan dan tadbir urus tentang kepentingan penjawat awam
dalam membelanjakan harta baitul mal sekaligus menambah baik struktur tadbir untuk MAIN
juga turut diutarakan oleh penulis daripada perbincangan secara terperinci menerusi Al-
Mawardi (2005).
11
Melalui penulisan artikel ini, terdapat pengajaran yang diperolehi. Antaranya ialah
penulisan karya yang dikaji ini telah mengingatkan kita bahawa Nabi Muhammad S.A.W
telah menetapkan tanda aras mengenai penggunaan harta Baitul mal. Walaupun harta tersebut
hanya bernilai sebiji tamar kering, ianya tidak harus diambil oleh penjawat awam untuk
kegunaan peribadi. Kesucian harta wakaf dan zakat hendaklah dipelihara dengan tahap
akauntabiliti yang tinggi. Ini dapat dibuktikan melalui amalan pemisahan antara harta umum
dan harta persendirian pemimpin. Dengan mengaplikasikan pengajaran di atas dalam konteks
Malaysia, setiap Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) perlu membezakan antara dana yang
dipegang oleh pihak awam dan dana milik MAIN sendiri.
Penulis menerangkan secara teliti tentang penubuhan beberapa diwan ketika zaman
pemerintahan Umar (ra) yang mengambilkira pelbagai jenis harta kekayaan untuk diterima
dan dibelanjakan oleh baitul mal dalam pelaksanaan tanggungjawab dan akauntabiliti para
pemimpin. Dalam journal ini juga, penulis menyebutkan penggunaan dan pengagihan harta
zakat dan wakaf mengikut peraturan Syari’ah dengan menubuhkan diwan yang berasingan
bagi mengelakkan pengumpulan dan percampuran harta dalam satu dana di mana boleh
menjejaskan objektif Syari’ah. Sehubungan dengan itu, penulis menyatakan bahawa
perakaunan data (final accounting) dalam konteks kontemporari lebih kurang sama dengan
pengunaan diwan. Penulis menjelaskan secara khusus bahawa setiap dana dianggap sebagai
entiti perakaunan yang berasingan dalam perakaunan dana dan disokong oleh mekanisma
tadbir urus berkaitan serta peranan pemimpin dalam mengumpul dan menggunakan dana.
Penulis menyatakan hujah daripada ulama kontemporari tentang keperluan pemisahan dana
yang diterima terutamanya untuk zakat. Terdapat empat sub-perbendaharaan di dalam
pemeritahan negara Islam awal menurut Qadarawi (2011) yang dipetik oleh penulis daripada
Al Sarkhasi dalam al Mabsut, iaitu zakat, jizyah dan kharaj, rampasan perang dan rikaz, dan
luqatah.
Dalam sejarah awal Islam, penulis menyatakan kewujudan diwan dapat membayangkan
beberapa amalan perakaunan yang dilaksanakan. Penulis menekankan kepentingannya kerana
ia merupakan elemen utama akauntabiliti yang mampu dilaksanakan melalui perakaunan dan
pelaporan yang baik. Isu ketelusan dan tadbir urus tentang kepentingan penjawat awam
dalam membelanjakan harta baitul mal sekaligus menambah baik struktur tadbir untuk MAIN
juga turut diutarakan oleh penulis daripada perbincangan secara terperinci menerusi Al-
Mawardi (2005).
11
Perakaunan dana
Di dalam perkara yang berkaitan dengan perakaunan dana, kepelbagaian amalan dalam
menguruskan pelbagai dana dalam Majlis Agama Islam Negeri membuktikan bahawa usaha
dan inisiatif strategik perlulah dilaksanakan oleh Majlis Agama Islam Negeri demi kebaikan
umat islam di negara kita.
Transaksi antara dana
Penulis menerangkan secara terperinci mengenai transaksi antara dana di mana
berkemungkinan menimbulkan beberapa cabaran dari segi pemantauan. Menurut Jones &
Belkaoui (2010), aset ditakrifkan sebagai kewajipan dan sekatan terhadap penggunanya
dalam konsep teori dana (fund theory). Namun begitu, penulis menjelaskan bahawa dana dari
wakaf khas tidak boleh digunakan selain tujuan tertentu oleh penyumbang. Penulis
menekankan kepentingan maklumat terperinci mengenai perkara ini untuk dana terhad bagi
didedahkan secara berasingan dalam nota akaun. Penulis menganggap bahawa dana am
sebagai dana tanpa had mengikut objektif entiti yang boleh digunakan secara umum.
Penulis berpendapat bahawa untuk mengelakkan sebarang kekeliruan mengenai
permindahan dana, tadbir urus dana sedemikian hendaklah dijelaskan memandangkan
terdapat kepelbagaian dana dengan ciri-ciri berbeza. Penulis juga mengatakan secara
terperinci dari perspektif perakaunan mengenai sama ada transaksi itu dikira ‘pinjaman’ atau
‘hadiah’ di mana ia memerlukan pemahaman yang lebih jelas. Penulis menggunakan senario
lain daripada Gross, McCarthy, & Shelmon (2005) yang melakukan pemindahan pendapatan
daripada dana terhad kepada tanpa had. Oleh yang demikian, penulis menyatakan
kepentingan perbincangan baitul mal di zaman awal Islam mengenai transaksi antara dana.
Selain itu, penulis juga menyatakan bahawa amalan-amalan sejarah telah memberikan
beberapa petunjuk yang penting mengenai fungsi transaksi antara dana ini.
PENDAPAT
Pada pendapat saya, kajian ini meyakinkan dan boleh dipercayai kerana penulis telah
menyatakan semua sumber rujukan yang telah dipetik. Hal ini merangkumi buku-buku ilmiah
12
Di dalam perkara yang berkaitan dengan perakaunan dana, kepelbagaian amalan dalam
menguruskan pelbagai dana dalam Majlis Agama Islam Negeri membuktikan bahawa usaha
dan inisiatif strategik perlulah dilaksanakan oleh Majlis Agama Islam Negeri demi kebaikan
umat islam di negara kita.
Transaksi antara dana
Penulis menerangkan secara terperinci mengenai transaksi antara dana di mana
berkemungkinan menimbulkan beberapa cabaran dari segi pemantauan. Menurut Jones &
Belkaoui (2010), aset ditakrifkan sebagai kewajipan dan sekatan terhadap penggunanya
dalam konsep teori dana (fund theory). Namun begitu, penulis menjelaskan bahawa dana dari
wakaf khas tidak boleh digunakan selain tujuan tertentu oleh penyumbang. Penulis
menekankan kepentingan maklumat terperinci mengenai perkara ini untuk dana terhad bagi
didedahkan secara berasingan dalam nota akaun. Penulis menganggap bahawa dana am
sebagai dana tanpa had mengikut objektif entiti yang boleh digunakan secara umum.
Penulis berpendapat bahawa untuk mengelakkan sebarang kekeliruan mengenai
permindahan dana, tadbir urus dana sedemikian hendaklah dijelaskan memandangkan
terdapat kepelbagaian dana dengan ciri-ciri berbeza. Penulis juga mengatakan secara
terperinci dari perspektif perakaunan mengenai sama ada transaksi itu dikira ‘pinjaman’ atau
‘hadiah’ di mana ia memerlukan pemahaman yang lebih jelas. Penulis menggunakan senario
lain daripada Gross, McCarthy, & Shelmon (2005) yang melakukan pemindahan pendapatan
daripada dana terhad kepada tanpa had. Oleh yang demikian, penulis menyatakan
kepentingan perbincangan baitul mal di zaman awal Islam mengenai transaksi antara dana.
Selain itu, penulis juga menyatakan bahawa amalan-amalan sejarah telah memberikan
beberapa petunjuk yang penting mengenai fungsi transaksi antara dana ini.
PENDAPAT
Pada pendapat saya, kajian ini meyakinkan dan boleh dipercayai kerana penulis telah
menyatakan semua sumber rujukan yang telah dipetik. Hal ini merangkumi buku-buku ilmiah
12
daripada penulis yang bertauliah dari serata dunia dan daripada laman web rasmi seperti web
rasmi Bernama iaitu sebuah badan berkanun.
Di samping itu, penulis juga telah memetik beberapa ayat yang telah diturunkan oleh
Allah SWT daripada Al-Quran sebagai rujukan. Sebagai contoh, penulis menerangkan
mengenai harta Khums yang maklumatnya boleh diperolehi daripada surah Al-Hashr dan
pengagihan harta zakat daripada surah At-Tawbah. Justeru, penulis mempunyai keyakinan
tinggi dengan kandungan artikel tersebut boleh dipercayai. Penulis juga telah mengambil
langkah menyenaraikan semua sumber rujukan pada muka surat terakhir artikel bagi
memastikan kebolehpercayaan kandungan kajian.
Setelah membuat bacaan dan analisis terhadap artikel tersebut, saya telah meluaskan
lagi pandangan mengenai konsep baitulmal dalam sejarah Islam yang pada mulanya
ditubuhkan oleh Nabi Muhammad S.A.W, diteruskan kepada para sahabat baginda
sehinggalah pada masa kini. Banyak pengetahuan baru yang dapat saya peroleh daripada
artikel tersebut, termasuklah jika terdapat “bahagian Allah” dinyatakan dalam al-Quran maka
harta tersebut diklasifikasikan kepada bahagian awam iaitu Fay’ dan Khums.
Artikel tersebut juga dapat memberi banyak bantuan dalam penyelidikan yang akan
datang oleh kerana isi kandungannya yang cukup padat merangkumi semua aspek baitulmal
dalam sejarah Islam dan juga maklumat yang diperoleh adalah daripada sumber yang sahih.
Secara keseluruhannya, artikel ini memberikan penekanan mengenai tadbirurus baitul
mal dan prosesnya dalam zaman Rasullulah SAW. Baitul mal amat penting untuk
menyediakan keperluan asas sejajar dengan peranannya yang menyelenggara segala sumber
pendapatan negara agar dapat membasmi kemiskinan dan membantu memberikan keperluan-
keperluan asas. Isu menarik yang boleh didapati dalam artikel ini ialah penulis mengatakan
bahawa baitul mal iaitu pembendaharaan negara Islam adalah dimulakan oleh Nabi
Muhammad SAW dan selepas itu diteruskan oleh para sahabatnya iaitu antaranya Khulafa
Ar-Rashidin.
Melalui artikel ini amat jelas yang baitul mal memberikan peranan penting sebagai
contoh Rasulullah SAW yang tetap menjayakan matlamat untuk mengurangkan kemiskinan
serta meningkatkan kemakmuran ekonomi ummah walaupun struktur pada zaman terdahulu
tidak lengkap seperti sekarang. Penulis juga telah mengatakan isu yang dibangkitkan dengan
relevan dan menjelaskan setiap proses dengan teratur serta dapat difahami dengan baik. Oleh
itu, setelah mengkaji dan memberikan penekanan yang lebih mendalam terhadap artikel ini
13
rasmi Bernama iaitu sebuah badan berkanun.
Di samping itu, penulis juga telah memetik beberapa ayat yang telah diturunkan oleh
Allah SWT daripada Al-Quran sebagai rujukan. Sebagai contoh, penulis menerangkan
mengenai harta Khums yang maklumatnya boleh diperolehi daripada surah Al-Hashr dan
pengagihan harta zakat daripada surah At-Tawbah. Justeru, penulis mempunyai keyakinan
tinggi dengan kandungan artikel tersebut boleh dipercayai. Penulis juga telah mengambil
langkah menyenaraikan semua sumber rujukan pada muka surat terakhir artikel bagi
memastikan kebolehpercayaan kandungan kajian.
Setelah membuat bacaan dan analisis terhadap artikel tersebut, saya telah meluaskan
lagi pandangan mengenai konsep baitulmal dalam sejarah Islam yang pada mulanya
ditubuhkan oleh Nabi Muhammad S.A.W, diteruskan kepada para sahabat baginda
sehinggalah pada masa kini. Banyak pengetahuan baru yang dapat saya peroleh daripada
artikel tersebut, termasuklah jika terdapat “bahagian Allah” dinyatakan dalam al-Quran maka
harta tersebut diklasifikasikan kepada bahagian awam iaitu Fay’ dan Khums.
Artikel tersebut juga dapat memberi banyak bantuan dalam penyelidikan yang akan
datang oleh kerana isi kandungannya yang cukup padat merangkumi semua aspek baitulmal
dalam sejarah Islam dan juga maklumat yang diperoleh adalah daripada sumber yang sahih.
Secara keseluruhannya, artikel ini memberikan penekanan mengenai tadbirurus baitul
mal dan prosesnya dalam zaman Rasullulah SAW. Baitul mal amat penting untuk
menyediakan keperluan asas sejajar dengan peranannya yang menyelenggara segala sumber
pendapatan negara agar dapat membasmi kemiskinan dan membantu memberikan keperluan-
keperluan asas. Isu menarik yang boleh didapati dalam artikel ini ialah penulis mengatakan
bahawa baitul mal iaitu pembendaharaan negara Islam adalah dimulakan oleh Nabi
Muhammad SAW dan selepas itu diteruskan oleh para sahabatnya iaitu antaranya Khulafa
Ar-Rashidin.
Melalui artikel ini amat jelas yang baitul mal memberikan peranan penting sebagai
contoh Rasulullah SAW yang tetap menjayakan matlamat untuk mengurangkan kemiskinan
serta meningkatkan kemakmuran ekonomi ummah walaupun struktur pada zaman terdahulu
tidak lengkap seperti sekarang. Penulis juga telah mengatakan isu yang dibangkitkan dengan
relevan dan menjelaskan setiap proses dengan teratur serta dapat difahami dengan baik. Oleh
itu, setelah mengkaji dan memberikan penekanan yang lebih mendalam terhadap artikel ini
13
Paraphrase This Document
Need a fresh take? Get an instant paraphrase of this document with our AI Paraphraser
adalah sememangnya amat bersetuju dengan hasil kajian yang telah dilengkapkan oleh
penulis. Penulis telah menekankan bahawa pentingnya proses baitul mal jika diuruskan
dengan baik agar dapat memberikan manfaat kepada setiap umat Islam. Hal ini juga
berperanan untuk meningkatkan taraf kehidupan umat Islam dan secara umumnya masalah
golongan kurang berkemampuan dapat diselesaikan
CABARAN
14
penulis. Penulis telah menekankan bahawa pentingnya proses baitul mal jika diuruskan
dengan baik agar dapat memberikan manfaat kepada setiap umat Islam. Hal ini juga
berperanan untuk meningkatkan taraf kehidupan umat Islam dan secara umumnya masalah
golongan kurang berkemampuan dapat diselesaikan
CABARAN
14
Antara cabaran yang dapat diperoleh ialah persepsi masyarakat terhadap pengurusan Baitul
mal. Hal ini dikatakan demikian kerana sesetengah masyarakat berpendapat bahawa
perakaunan baitulmal hanya berkait dengan keagamaan dan tidak memberi keuntungan
kepada individu namun melalui artikel ini, Baitul mal secara umumnya merujuk kepada
keseluruhan harta negara Islam. Melalui artikel ini, masyarakat akan mengetahui betapa
pentingnya institusi Baitul mal ini terhadap orang Islam dalam mengagihkan harta zakat
kepada orang yang berhak mendapatkannya seperti golongan fakir miskin, dan golongan
muallaf. Dengan berbuat demikian, kebajikan mereka akan terjaga dan kesejahteraan
masyarakat akan menjadi aman dan harmoni dengan adanya fahaman terhadap kepentingan
Baitul mal seperti yang dilakukan oleh Nabi Muhammad S.A.W. serta para sahabatnya,
Khalifah Ar-Rasyidin.
Bahkan bukan itu sahaja, kebanyakan masyarakat tidak mempedulikan
tanggungjawab mereka untuk membayar zakat sedangkan mengeluarkan zakat merupakan
salah satu rukun yang terdapat dalam rukun Islam yang wajib dilaksanakan oleh setiap insan
yang beragama Islam. Seperti yang kita tahu, pembayaran zakat wajib dilakukan oleh umat
Islam namun sesetengah masyarakat enggan membayar zakat kerana mereka tidak terdedah
dengan pengetahuan mengenai zakat terutamanya dalam kalangan pelajar universiti. Oleh itu,
untuk mengatasi permasalahan tersebut, pihak kerajaan hendaklah mewajibkan pelajaran
mengenai pengurusan kewangan yang terdapat di Baitul mal seperti zakat dan wakaf agar
mereka dapat menjalankan tanggungjawab mereka pada masa yang akan datang.
Selain itu, pegawai perakaunan mempunyai kurang pengetahuan berkaitan zakat,
wakaf dan baitulmal. Hal ini dikatakan demikian kerana tidak ramai pegawai perakaunan
yang terdedah kepada transaksi kewangan yang berkaitan dengan Islam. Hal ini telah
mengakibatkan pengetahuan mengenai transaksi kewangan Islam seperti dana, wakaf dan
Baitulmal hanya terhad kepada akauntaun di Majlis Agama Islam Negeri (MAIN). Masalah
ini dapat dibendung jika pegawai perakaunan diberi latihan kursus dalam pengurusan
kewangan Islam sebelum memulakan pekerjaan mereka agar urusan kewangan berjalan
dengan lancar. Sistem pengagihan zakat juga perlu dikaji semula dan dimantapkan lagi
kaedah pengagihan dana kebajikan. Hal ini dikatakan demikian kerana terdapat beberapa
golongan yang layak menerima bantuan tidak mendapat pengagihan tersebut manakala ada
juga beberapa individu yang mampu untuk menyara diri masih lagi menerima pengagihan
dana tersebut menyebabkan golongan ini tercicir dari masyarakat Islam sendiri sehingga
menyebabkan mereka untuk mendapatkan bantuan daripada gereja. Bagi mengelakkan
masalah ini menjadi semakin berleluasa, pihak baitul mal perlulah menjadi lebih agresif dan
15
mal. Hal ini dikatakan demikian kerana sesetengah masyarakat berpendapat bahawa
perakaunan baitulmal hanya berkait dengan keagamaan dan tidak memberi keuntungan
kepada individu namun melalui artikel ini, Baitul mal secara umumnya merujuk kepada
keseluruhan harta negara Islam. Melalui artikel ini, masyarakat akan mengetahui betapa
pentingnya institusi Baitul mal ini terhadap orang Islam dalam mengagihkan harta zakat
kepada orang yang berhak mendapatkannya seperti golongan fakir miskin, dan golongan
muallaf. Dengan berbuat demikian, kebajikan mereka akan terjaga dan kesejahteraan
masyarakat akan menjadi aman dan harmoni dengan adanya fahaman terhadap kepentingan
Baitul mal seperti yang dilakukan oleh Nabi Muhammad S.A.W. serta para sahabatnya,
Khalifah Ar-Rasyidin.
Bahkan bukan itu sahaja, kebanyakan masyarakat tidak mempedulikan
tanggungjawab mereka untuk membayar zakat sedangkan mengeluarkan zakat merupakan
salah satu rukun yang terdapat dalam rukun Islam yang wajib dilaksanakan oleh setiap insan
yang beragama Islam. Seperti yang kita tahu, pembayaran zakat wajib dilakukan oleh umat
Islam namun sesetengah masyarakat enggan membayar zakat kerana mereka tidak terdedah
dengan pengetahuan mengenai zakat terutamanya dalam kalangan pelajar universiti. Oleh itu,
untuk mengatasi permasalahan tersebut, pihak kerajaan hendaklah mewajibkan pelajaran
mengenai pengurusan kewangan yang terdapat di Baitul mal seperti zakat dan wakaf agar
mereka dapat menjalankan tanggungjawab mereka pada masa yang akan datang.
Selain itu, pegawai perakaunan mempunyai kurang pengetahuan berkaitan zakat,
wakaf dan baitulmal. Hal ini dikatakan demikian kerana tidak ramai pegawai perakaunan
yang terdedah kepada transaksi kewangan yang berkaitan dengan Islam. Hal ini telah
mengakibatkan pengetahuan mengenai transaksi kewangan Islam seperti dana, wakaf dan
Baitulmal hanya terhad kepada akauntaun di Majlis Agama Islam Negeri (MAIN). Masalah
ini dapat dibendung jika pegawai perakaunan diberi latihan kursus dalam pengurusan
kewangan Islam sebelum memulakan pekerjaan mereka agar urusan kewangan berjalan
dengan lancar. Sistem pengagihan zakat juga perlu dikaji semula dan dimantapkan lagi
kaedah pengagihan dana kebajikan. Hal ini dikatakan demikian kerana terdapat beberapa
golongan yang layak menerima bantuan tidak mendapat pengagihan tersebut manakala ada
juga beberapa individu yang mampu untuk menyara diri masih lagi menerima pengagihan
dana tersebut menyebabkan golongan ini tercicir dari masyarakat Islam sendiri sehingga
menyebabkan mereka untuk mendapatkan bantuan daripada gereja. Bagi mengelakkan
masalah ini menjadi semakin berleluasa, pihak baitul mal perlulah menjadi lebih agresif dan
15
turun padang untuk mengkaji masalah tersebut dengan lebih mendalam. Dengan ini,
golongan yang memerlukan bantuan dapat merasa harta zakat tersebut dan menggunakannya
untuk keperluan diri dan hal ini juga dapat mengurangkan jurang antara golongan miskin dan
golongan yang berada.
16
golongan yang memerlukan bantuan dapat merasa harta zakat tersebut dan menggunakannya
untuk keperluan diri dan hal ini juga dapat mengurangkan jurang antara golongan miskin dan
golongan yang berada.
16
Secure Best Marks with AI Grader
Need help grading? Try our AI Grader for instant feedback on your assignments.
KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, pada awalnya artikel ini membincangkan mengenai sifat Baitul
mal,sumber kekayaannya serta cara perbelanjaan. Ia turut memberikan panduan penting
dalam usaha merangka garis panduan bagi perakaunan, pengurusan serta urus tadbir bagi
entiti yang sama. Majlis Agama Islam Negeri perlulah mempamerkan bahawa mereka
bertanggungjawab terhadap sumber bagi setiap harta mengikut tujuan kewujudannya. Dengan
ini, banyak pengetahuan baru yang kami perolehi daripada artikel ini. Antaranya ialah kami
mengetahui bahawa bagi mencapai hasrat untuk menunjukkan Majlis Agama Islam Negeri
bertanggungjawab terhadap sumber setiap harta mengikut tujuan kewujudannya, perakaunan
dan pelaporan untuk dana berasingan sesuai digunakan dengan melihat struktur pentadbiran
Majlis Agama Islam Negeri itu sendiri. Keperluan penambahbaikan juga perlu berkisar
tentang penzahiran pemisahan antara dana-dana tersebut. Penulis turut menyatakan bahawa
usaha penambahbaikan amalan perakaunan tidak terhenti hanya setakat pengajaran sejarah
semata-mata. Namun, langkah seterusnya perlu diambil oleh Majlis Agama Islam Negeri
dengan memberi penekanan kepada urus tadbir dana, penjelasan yang lebih berkaitan
berkaitan budi bicara pengurus harta, dasar mengenai cara perbelanjaan dan lain-lain. Melalui
ini, kami akan menggunakan pengetahuan baru iaitu ilmu yang diperolehi ini bagi memahami
dengan lebih lanjut mengenai amalan perakaunan islam, piawaian perakaunan dan pelaporan
untuk wakaf, zakat serta Baitul mal. Selain itu, kami berpendapat bahawa terdapat pelbagai
cara untuk membaiki pelaksanaan penyelidikan artikel ini. Penyelidikan secara terperinci
boleh dibuat dengan menemu bual pelbagai pihak terutamanya yang berada dalam bidang
yang berkaitan dalam bahagian perakaunan islam iaitu wakaf, zakat dan Baitul mal. Oleh itu,
kita dapat mengetahui pendapat serta mengetahui perkembangan amalan perakaunan islam
melalui laporan perakaunan yang dibuat pada setiap tahun.
17
Secara keseluruhannya, pada awalnya artikel ini membincangkan mengenai sifat Baitul
mal,sumber kekayaannya serta cara perbelanjaan. Ia turut memberikan panduan penting
dalam usaha merangka garis panduan bagi perakaunan, pengurusan serta urus tadbir bagi
entiti yang sama. Majlis Agama Islam Negeri perlulah mempamerkan bahawa mereka
bertanggungjawab terhadap sumber bagi setiap harta mengikut tujuan kewujudannya. Dengan
ini, banyak pengetahuan baru yang kami perolehi daripada artikel ini. Antaranya ialah kami
mengetahui bahawa bagi mencapai hasrat untuk menunjukkan Majlis Agama Islam Negeri
bertanggungjawab terhadap sumber setiap harta mengikut tujuan kewujudannya, perakaunan
dan pelaporan untuk dana berasingan sesuai digunakan dengan melihat struktur pentadbiran
Majlis Agama Islam Negeri itu sendiri. Keperluan penambahbaikan juga perlu berkisar
tentang penzahiran pemisahan antara dana-dana tersebut. Penulis turut menyatakan bahawa
usaha penambahbaikan amalan perakaunan tidak terhenti hanya setakat pengajaran sejarah
semata-mata. Namun, langkah seterusnya perlu diambil oleh Majlis Agama Islam Negeri
dengan memberi penekanan kepada urus tadbir dana, penjelasan yang lebih berkaitan
berkaitan budi bicara pengurus harta, dasar mengenai cara perbelanjaan dan lain-lain. Melalui
ini, kami akan menggunakan pengetahuan baru iaitu ilmu yang diperolehi ini bagi memahami
dengan lebih lanjut mengenai amalan perakaunan islam, piawaian perakaunan dan pelaporan
untuk wakaf, zakat serta Baitul mal. Selain itu, kami berpendapat bahawa terdapat pelbagai
cara untuk membaiki pelaksanaan penyelidikan artikel ini. Penyelidikan secara terperinci
boleh dibuat dengan menemu bual pelbagai pihak terutamanya yang berada dalam bidang
yang berkaitan dalam bahagian perakaunan islam iaitu wakaf, zakat dan Baitul mal. Oleh itu,
kita dapat mengetahui pendapat serta mengetahui perkembangan amalan perakaunan islam
melalui laporan perakaunan yang dibuat pada setiap tahun.
17
RUJUKAN
1. Artikel Perakaunan Baitul Mal: Pengajaran dari Tamadun Awal Islam, Ahmad Zamri
Osman @ Hussin, Muslim Har Sani Mohamad, Hafiz-Majdi Ab. Rashid, Maliah
Sulaiman, Siti Alawiah Siraj, Marhanum Che Mohd Salleh, 3.%20Perakaunan%20Baitul
%20Mal%20FULL%20ARTICLE%20(1)
18
1. Artikel Perakaunan Baitul Mal: Pengajaran dari Tamadun Awal Islam, Ahmad Zamri
Osman @ Hussin, Muslim Har Sani Mohamad, Hafiz-Majdi Ab. Rashid, Maliah
Sulaiman, Siti Alawiah Siraj, Marhanum Che Mohd Salleh, 3.%20Perakaunan%20Baitul
%20Mal%20FULL%20ARTICLE%20(1)
18
1 out of 18
Related Documents
Your All-in-One AI-Powered Toolkit for Academic Success.
+13062052269
info@desklib.com
Available 24*7 on WhatsApp / Email
Unlock your academic potential
© 2024 | Zucol Services PVT LTD | All rights reserved.